Přihlásit

_GVS8024

Rozhovor s Věrou Petrů Vostrou

31.10.2017

„Nejpraktičtější kabelkou na světě je právě auto,“ říká zkušená automoto novinářka, jezdkyně formule, bloggerka a velmi chic řidička Věra Petrů Vostrá. Rozhovor s tak stoprocentní „ženou v autě“ nám v magazínu chyběl, proto jsem nelenila a během testování nového crossoveru Hyundai Kona Věru vyzpovídala – kde jinde než v autě. .-)

_GVS7988

Jak ses k motorismu vlastně dostala?

Já ti ani nevím, asi jsem se s láskou k autům narodila. 😊 Nemám bráchy, kteří by ve volných chvílích „šroubovali“ auta, rodiče se věnovali jiným oborům a já už od malička tátovi kradla motoristické časopisy, prohlížela obrázky a později pročítala články. Sledovala Formuli 1 a toužila stát se automechanikem či závodnicí.

Závodilas v české formuli a stala ses první ženou, která v tomto šampionátu bodovala. Jaký je tvůj rekord? Jak těžké je se do tohoto odvětví dostat? Co bys poradila, ženám, které by si také rády zkusily co ty?

Svůj první závod jsem jela v roce 2003, bylo mi šestnáct a bylo to období, kdy byla Národní formule 1400 (dříve Formule Škoda) v MMČR na vrcholu. Jezdilo tam více než dvacet identických formulí a bylo to krásné, ale také velmi konkurenční prostředí. A bylo naprosto výjimečné, že závod jela žena. Dnes je v motorsportu žen mnohem více. Nejlépe jsem se celkově v sezóně umístila sedmá, což považuju vzhledem k silným soupeřům, kterými tehdy byli Josef Král, Jiří Mičánek ml., Martin Matzke a mnozí další, za svůj velký úspěch. Motorsport je snad jediné odvětví (nechci se mýlit), kde přímo proti sobě bojují ženy a muži. My ženy máme přece jen nevýhodu ve větším pudu sebezáchovy. 😊 Ale jsme zase preciznější a učenlivější. Klasická cesta k závodům vede přes motokáry, jinak je dnes možné si závody vyzkoušet v různých amatérských cupech. Pokud chcete závodit v mistrovských závodech, musíte si udělat FIA licenci, závodnické školy jsou v Mostě či Brně. Určitě bych jako první krok doporučila motokáry či amatérských cup. Dostat se do tohoto odvětví není složité, ale drahé. 😊 A určitě je nutná podpora rodiny jako jsem měla já.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Co na řízení miluješ nejvíce?

Auto je pro mě symbolem svobody a volnosti, na řízení miluju tu souhru člověka a stroje, mám ráda techniku, je krásné umět s autem pracovat tak, abyste mu vyhověli a zároveň z něho dostali maximum. Odměnou je pak spousta zábavy. Alespoň já to tak mám.

Jaký je tvůj vysněný model?

Svůj vysněný model už mám, od chvíle, co jsem se s ním poprvé jako novinářka svezla to bylo Subaru Impreza WRX STI. Před pár lety jsem si tenhle sen splnila a zatím mě tak baví, že ani neuvažuju, co dál.

Přála bys si, aby módní návrháři začali navrhovat také auta? Jak by asi vypadala?

To bychom pak měli kolekci jaro/léto, podzim/zima. 😊 Na léto kupé či kabriolet, na zimu čtyřkolku. To by asi nebylo špatné. Myslím, že auta od módních návrhářů by asi byla pro mnohé příliš výstřední, i když je pravda, že některé značky se odvážného designu nebojí ani teď. Obecně se mi takové různé multioborové spolupráce líbí.

skoda Karoq_autokabelky_001

Čím je tvůj blog speciální?

Myslím, že dokážu propojit odborný pohled na auta, který jsem získala díky dlouholeté praxi v motoristických médiích s ženským pohledem. Moje čtenářky, ale i čtenáři (cením si toho, že můj blog čte i mnoho mužů) tam vždy najdou články, ve kterých prezentuji své názory a rady, za kterými si stojím. Není to takové to „my v redakci si myslíme“. Psaní blogu je pro mě zároveň velkým koníčkem. A speciální je můj slogan: „Auto je nejpraktičtější kabelka na světě“. 😊

Kolik kabelek vlastníš?

Asi deset nebo dvanáct, přiznám se, že opravdu miluju kabelky. Ale když mě nějaká přestane bavit, tak nemám problém se s ní rozloučit. To je pak přece zase důvod pořídit si novou.

Co pro tebe auto jako takové znamená?

První, co mě napadne je kamarád, kamarád do deště. Už od malička jsem to tak měla, s auty jsem si povídala a svěřovala se jim. A tak trochu to dělám dodnes.

Co podle tebe nesmí v autě chybět?

Silný motor 😊 Moje auto musí mít také dobré jízdní vlastnosti. A v autě mám vždy sluneční brýle a lesk na rty.

_GVS7927

Kolik aut si zhruba v životě otestovala a kolik km ujela?

Počítala jsem, že jsem testovala více jak 3000 aut. Kolik km netuším, tipovala bych to na více než 500 tisíc.

Co tě na českých silnicích nejvíce štve?

Samozřejmě mě štve stav českých silnic, nedokončený obchvat Prahy a další nedokončené dálniční stavby. Také mě štvou retardéry a mnoho dopravních opatření, která znevýhodňují motoristy – vyhrazené jízdní pruhy, zákazy vjezdu, zbytečné semafory, málo parkovacích míst, i třeba jen těch pro krátkodobé stání… Ne každý prostě chce v našich zeměpisných šířkách jezdit do práce na kole. Jinak třeba ostatní řidiči mě nějak neštvou, když se člověk chová na silnici k ostatním tak, jak by chtěl, aby se oni chovali k němu, funguje to.

Jaké auto by se české řidičky mohly letos přát pod stromeček, které Tě nejvíce zaujalo?

Tak automobilových novinek, které by se vyjímaly pod stromečkem by se asi našla řada, záleží na tom, jaká auta preferujete. Mě letos jednoznačně nejvíce zaujal Lexus LC 500. Z SUV třeba Volvo XC60, z manažérských pak VW Arteon.

Nějaké poselství pro české řidičky od tebe coby automoto profíka….

Zkuste se trochu více odvázat! Auto je krásným doplňkem a určitým vyjádřením vaší osobnosti. Praktická auta nechte mužům nebo si počkejte na dobu až je skutečně budete potřebovat. Pokud se vám líbí například Nissan Juke, jděte do něj! A nenechte se přesvědčit o tom, že nějaké nudné kombi bude lepší volbou.

Věro, díky za rozhovor a přeji ti mnoho čtenářek tvého blogu a šťastné kilometry!

Sabina Kvášová