Zdroj: fotobanka automobilky Seat

Diana: šofér od Seatu

28. 12. 2021

Diana byla v římské mytologii bohyní lovu a byla zobrazovaná vždy s lukem a šípy. Dnes její šípy ukazují cestu k mobilitě budoucnosti. SEAT jejím jménem pojmenoval pilotní projekt autonomního automobilu. V prototypu DIANA předá řidič kontrolu nad vozem technice, která vystupuje v roli „šoféra“.

Zdroj: fotobanka automobilky Seat

DIANA je inovačním projektem, který vznikl za účelem testování funkcí autonomní jízdy využívajících budoucí vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driving Assistance Systems). Základem prototypu je SEAT Leon vybavený 5 lidarovými senzory, 5 radarovými snímači, 6 kamerami, 12 ultrazvukovými detektory a 8 počítači. Tato technika umožňuje vozu „vnímat“ své okolí v rozsahu 360°.

Uvedené prvky „generují velká množství situačních dat, která jsou zpracována během milisekund a odeslána do lokalizačního modulu“, vysvětluje Oriol Mas, inženýr z výzkumného a vývojového oddělení společnosti SEAT S.A. Oriol k tomu ještě dodává: „Vůz díky tomu ví, kde se nachází a jaké překážky jsou v jeho okolí. Na základě toho se může rozhodovat, jakým směrem musí jet, a autonomně ovládat volant, brzdy, pedál plynu a řazení.“

Zdroj: fotobanka automobilky Seat

V prototypu DIANA předá řidič kontrolu nad vozem technice, která vystupuje v roli „šoféra“. V případě nutnosti však vozidlo vrací otěže zpět řidiči. Ten proto musí stále věnovat jízdě pozornost pro případ, že by se musel znovu chopit volantu.

DIANA má tři funkce:

  • Autonomní šofér, kdy systém zajišťuje řízení vozu v silničním provozu při nízkých rychlostech jízdy a dokáže se rozjíždět i zastavovat;
  • Automatizované parkování jako služba zaparkování vozu bez přítomnosti řidiče;
  • Příjezd na zavolanou, což znamená vyzvednutí majitele a dalších cestujících a jejich odvoz do cíle zadaného v příslušné aplikaci.
Zdroj: fotobanka automobilky Seat

Řidič si vůz přivolá prostřednictvím aplikace. DIANA se automaticky rozjede a zařadí se do správného jízdního pruhu.

„Vůz díky lokalizačnímu systému s mapami o vysokém rozlišení, který pracuje s přesností na centimetry, vždy ví, že je ve správném jízdním pruhu. Když vůz zastaví, aby vyzvedl uživatele, dveře se samy odemknou a výstražné ukazatele signalizují, že vůz stojí. Jakmile uživatel nastoupí a zavře dveře, vůz se znovu zamkne, signalizuje rozjezd a vydá se na cestu,“ vysvětluje Oriol.

Jízda do budoucnosti.

V klasifikaci vyspělých asistenčních systémů ADAS (Advanced Driving Assistance Systems), která sahá od 0 do 5, dosáhl prototyp DIANA autonomie úrovně 3.

Sdílet článek:

Více na webu Seat

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018