Pravidla silničního provozu

Pravidla na silnicích

Jízda vpravo, předjíždění po levé straně.

Předjíždění a míjení

Předjíždění

Vozidlo, které je předjížděno musí v rámci možností uhnout co nejvíce vpravo a nesmí zrychlovat.

Na silnicích se třemi jízdními pruhy je předjíždění povoleno, pouze pokud se vozidlo jedoucí v protisměru již nenachází ve středním pruhu.

Je zakázáno předjíždět vozidlo, které předjíždí jiné vozidlo; nebo vozidlo, které zpomalilo popřípadě zastavilo u přechodu pro chodce, aby chodci mohli přejít komunikaci.

Předjíždění je zakázáno na vjezdech a na železničních přejezdech. Je také zakázáno v následujících případech:

· V zatáčkách

· Na úbočí kopce

· Na křižovatkách

· Na všech místech, kde je omezená viditelnost

Ve výše uvedených případech je předjíždění povoleno pokud je komunikací čtyřproudá silnice s jedním směrem nebo dvěma jízdními pruhy ve stejném směru.

Předjíždění vpravo je povoleno za podmínky, že řidič vozidla, které je předjížděno, naznačil svůj záměr odbočování vlevo nebo v případě souběžných jízdních pruhů.

Tramvaje mohou být předjety vpravo za předpokladu, že to umožňuje dostatečná šířka mezi tramvajovou tratí a okrajem vozovky. V případě stojící tramvaje a nepřítomnosti nástupního ostrůvku pro cestující, je předjíždění tramvaje zakázáno, dokud nebude umožněn bezpečný nástup a výstup cestujících.

V jednosměrných ulicích je povoleno předjíždět tramvaj po levé straně, pokud zde existuje dostatečný prostor mezi tramvajovou tratí a středem vozovky.

Míjení

V případě, že dvě vozidla jedoucí v opačných směrech chtějí na křižovatce každé odbočit vlevo, musí se navzájem míjet vpravo (tj. ne jet kolem sebe).

Na některých horských silnicích a silnicích s prudkým svahem, kde vozidla stejné kategorie nejsou schopna projet vedle sebe, se musí klesající vozidlo otočit a uvolnit průjezd, pokud se druhé(stoupající) vozidlo nenachází blíže k bodu v němž je možné se vzájemně bezpečně vyhnout.

V případě, že je cesta příliš úzká pro dvě vozidla míjející se navzájem, pak těžší vozidlo má přednost před lehčím (vozidla nad 3,5 tuny před vozidly do 3,5 tuny, autobusy před nákladními automobily). Pokud jsou vozidla stejné kategorie, musí se vozidlo, bližší k bodu v němž je možné se vzájemně bezpečně vyhnout, otočit.

Přednosti

Přednost musí být dána všem vozidlům přijíždějícím zprava nebo vozidlům pohybujícím se po kolejích, pokud není uvedeno jinak dopravními značkami. Řidiči musí dát přednost chodcům na přechodech a cyklistům v blízkosti cyklostezek.

Řidiči musí dát přednost v jízdě všem vozidlům integrovaného záchranného systému v případě, že používají speciální zvukové a světelné výstražné signály.

Výstražná znamení

Zvukových výstražných signálů by mělo být použito s mírou.

V zastavěných oblastech je používání klaksonu zakázáno s výjimkou případů bezprostředního nebezpečí. V noci může být místo klaksonu použito upozornění pomocí blikajících světel.

Mimo zastavěné oblasti je použití klaksonu povinné, pokud to okolnosti vyžadují.

Řidiči, kteří jsou zraněni nebo vážně nemocné osoby jsou oprávněni používat svůj klakson i přes výše uvedená omezení.

Omezení rozměrů a hmotnosti vozidel

Povolené rozměry a hmotnost vozidel

Následující maximální rozměry a hmotnosti nesmí být překročeny:


Šířka:

2.55 m

Výška:

4.00 m

(Městské a příměstské autobusy pro veřejnou dopravu)

(4.30 m)

Délka:

- vozidlo nebo přívěs včetně vlečné oje:

  . s jednou nápravou

6.50 m

  . se dvěma nebo více nápravami

12.00 m

  . kloubové vozidlo

16.50 m

  . kloubové vozidlo a jízdní souprava

18.75 m

Maximální přípustná hmotnost:

  - přívěs s jednou nápravou

6 tun

  - přívěs se 2 nápravami

18 tun

  - návěs s 3 nebo více nápravami

24 tun

  - nákladní automobil se 2 nápravami

18 tun

  - nákladní automobil se 3 nápravami

25 tun

  - nákladní automobil se 4 nápravami

32 tun

  - jízdní souprava s přívěsem:

. se 3 nápravami

24 tun

. se 4 nápravami

40 tun

. s 5 nebo více nápravami

44 tun

  - kloubový nákladní automobil:

. se 3 nápravami

30 tun

. se 4 nápravami

40 tun

. s 5 nebo více nápravami

44 tun

Maximální přípustná hmotnost na nápravu nejvíce naloženého vozidla je 12 tun, bez ohledu na typ vozidla.

Maximální hmotnost na sousedící nápravy se liší v závislosti na vzdálenosti mezi nápravami takto:

· Vzdálenosti 1 m nebo méně: 12 tun

· Vzdálenosti 1 m do 1,30 m: 16 tun

· Vzdálenost 1,30 m až 1,8 m: 18 tun

Nadváha: pokud celková hmotnost vozidla převyšuje hmotnosti uvedené na dokladu o registraci vozidla o více než 5%, bude muset řidič nebo majitel vozidla zaplatit pokutu.

Karavany a přívěsy

Obytný automobil je ten, který je účelově a trvale vybaven pro dopravu a může ubytovat až 7 osob včetně řidiče, ale jehož délka nesmí přesáhnout 12 metrů.

Karavan-přívěs spojený s motorovým vozidlem, který určen pouze pro ubytování za předpokladu, že není v pohybu, může mít jednu nebo dvě nápravy, v případě, že vzdálenost mezi jednotlivými nápravami nepřesahuje jeden metr.

Maximální rozměry jsou následující:

Délka:

- Obytný přívěs s 1 nápravou: 6.50 m

- Obytný přívěs se 2 nápravami: 8 m

- Auto a karavan: 18.75 m

Šířka: 2.30 m

Výška: nesmí být vyšší než 1,8 násobek vzdálenosti mezi koly vozidla.

Poznámka: Podle článku 3 směrnice EU 96/53/CE, mohou být karavany registrované v jiné zemi EU používány v Itálii, i když překročí uvedené maximální rozměry, a to za předpokladu, že splňují mezní hodnoty uvedené v tabulce výše.

Silniční přívěs používaný k přepravě turistického či sportovního vybavení může mít jednu nebo dvě nápravy za předpokladu, že vzdálenost mezi každou z nich nepřesahuje jeden metr.

Karavany a přívěsy o pohotovostní hmotnosti nad 750 kg nebo 50-ti% hmotnosti tažného vozidla musí mít všechna kola opatřena brzdovým systémem.

Poměr mezi hmotností plně naloženého přívěsu, včetně zařízení, a čistou hmotností tažného vozidla nesmí přesáhnout 0,8.

Motorové vozidlo může táhnout jen jeden přívěs nebo karavan.

Přesahující náklad musí být označen čtvercovým panelem 50 x 50cm s reflexními červenými a bílými úhlopříčnými pruhy. Toto nařízení platí i pro vozidla, jako jsou osobní automobily nebo přívěsy se zařízením pro přepravu jízdních kol na zadní straně. V případě, že přesahující náklad není označen, může být řidiči uložena pokuta ve výši 76 až 306 Eur. Toto nařízení se vztahuje i na zahraniční motoristy. Náklad nesmí překročit 30% délky vozidla a může přesahovat pouze jeho zadní část.

Pokud dočasně dovezené vozidlo přesahuje rozměry a hmotnost uvedené výše, je nutné zaslat žádost o zvláštní povolení pro vozidla do oběhu na regionální oddělení silničního úřadu "ANAS", na provinční radu nebo na příslušnou místní orgány pro národní, krajské nebo obecní komunikace. V případě dálnic se žádost podává na příslušné zvýhodňující orgány a je nutné uhradit správní poplatky.

Rychlostní limity

Obecné rychlostní limity

Rychlostní limity jsou následující (v km / h):


Vozidlo:

V zastavěných oblastech

Mimo zastavěné oblasti

 Dálnice

  mopedy do 50 ccm

45

45

Zakázáno

  motocykly do 149 ccm

50

90

Zakázáno

- motocykly od 150 ccm,

- osobní automobily, karavany do 3,5 t

- autobusy a autokary do 8 tun hmotnosti naloženého vozidla

50/70*

90/110**

130

 autobusy a autokary nad 8 tun hmotnosti naloženého vozidla

50

80

100

  karavany a nákladní vozidla s maximální přípustnou hmotností mezi 3,5 a 12 t

50

80

100

  karavany a nákladní vozidla s maximální přípustnou hmotností nad 12 tun

50

70

80

  automobily táhnoucí karavan nebo přívěs

50

70

80

  motorová vozidla přepravující nebezpečné věci

30

50

-

- kloubová nákladní vozidla,

- jízdní soupravy

50

70

80

* 70 km / h na dálnicích, kde je vyznačeno

** 90 km / h na vedlejších komunikacích, 110 km / h na hlavních silnicích

Pozn.: Dálniční společnosti mají možnost zvýšit maximální povolenou rychlost na 150 km / h na úsecích dálnice se 3 jízdními pruhy v každém směru.

Obecně řečeno není dovolena jízda tak nízkou rychlosti, kterou by byl ohrožen provoz.

Speciální rychlostní limity

Nově kvalifikovaní řidiči:

Nově kvalifikovaní řidiči nesmí překročit rychlostní limit 90 km / h mimo zastavěné oblasti (100 km / h na dálnicích) tři roky po získání jejich povolení.

Pneumatiky s hroty:

Vozidla vybavená pneumatikami s hroty nesmí přesáhnout 120 km / h na dálnici a 90 km / h na ostatních komunikacích.

 

Tunely:


 Mont Blanc

 Fréjus

 minimum

50

50

 maximum

70

70

 

Regulace rychlosti:

Rychlost musí být snížena v noci vzhledem k viditelnosti, v blízkosti křižovatek, zatáček, škol nebo míst navštěvovaných dětmi, na silnicích s prudkým svahem a především na úzkých komunikacích a v zastavěných oblastech.

Omezení rychlosti v případě srážek (déšť, sníh atd.):

komunikace mimo zastavěné oblasti 90 km / h

dálnice 110 km / h

Radarové detektory

Radarové detektory jsou v Itálii zakázány. POI funkci systému automobilových navigací je možné použít k označení polohy pevných radarů.

Alkohol / drogy v krvi

Zákonný limit

Obecně platný limit alkoholu v krvi řidiče je 0,05%. Pro řidiče autobusů s méně než třemi roky praxe, stejně jako u řidičů z povolání - soukromých řidičů, řidičů autobusů, řidičů z povolání, atd. - je limit 0.00%.

Test

Policie může požádat řidiče podezřelého z řízení pod vlivem alkoholu, aby podstoupil dechovou zkoušku.

Řidič, který zavinil nehodu může být, na žádost policie, testován zdravotníky.

Řidič podezřelý z řízení pod vlivem omamných látek může být také vyzván, aby podstoupil test a následně může být pokutován.

Pokuty

Pokuty placené na místě

Vozidla registrovaná v Itálii

Italská dopravní policie je oprávněna ukládat pokuty místě za porušení dopravních předpisů, ale její příslušníci nemohou pokuty vybírat. Je-li platba provedena do 60-ti dnů, motorista zaplatí čtvrtinu maximální pokuty. Pokud chce řidič pokutu zpochybnit musí se obrátil na prefekturu do 60-ti dnů. Dále může být provedeno snížení o dalších 30%, viz níže.

Vozidla se zahraničními nebo EE značkami

Policie může uložit pokutu řidiči jedoucímu ve v cizí zemi registrovaném vozidle nebo vozidle se značkami EE a vybrat na místě jednu čtvrtinu maximální pokuty. Zároveň musí řidiči o této skutečnosti vystavit doklad.

Pokud si řidič přeje zpochybnit pokutu nebo z jakéhokoliv důvodu odmítne zaplatit, musí složit záruku na polovinu maximální pokuty buď v hotovosti (cizí měna je přijímána), nebo ve formě ručení. Pokud odmítne složit záruku, může policie zabavit jeho vozidlo dokud řidič pokutu nezaplatí. U vozidel registrovaných v EU se musí záruka rovnat čtvrtině maximální pokuty.

V některých případech může být pokuta snížena o 30%, je-li platba provedena do 5 dnů. Tato možnost se týká italských a zahraničních řidičů, ale jen v některých případech, jako je řízení pod vlivem alkoholu, propadlé pojištění, překročení rychlosti více než 40 km / h, atd.

Minimální a maximální pokuty


min./ max. pokuta (v Eurech)

trestné body

 pozastavení ŘP

vězení

Překročení rychlosti:

. do 10 km / h

41-168

. 10 - 40 km / h

168-674

5

. 40 - 60 km / h

527-2,108

 10

 1 - 3 měsíce

. více než 60 km / h

821-3,287

 10

 6 - 12 měsíců

Řízení vozidla pod vlivem alkoholu

. mezi 0,5 a 0,8 g / l

527-2,108

 10

 3 - 6 měsíců

 -

. mezi 0,8 a 1,5 g / l

800-3,200

 10

 6 - 12 měsíců

 6 měsíců

. více než 1,5 g / l

1,500-6,000

 10

 1 - 2 roky

 6 - 12 měsíců

Řízení vozidla pod vlivem drog

1,500-6,000

 10

 1 - 2 roky

 6 - 12 měsíců

Parkování

41-168

Parkování na místech, které může způsobit ohrožení provozu

84-335

2

Nezapnuté bezpečnostní pásy

80-323

5

Používání mobilního telefonu během jízdy

160-641

5

Nebezpečná jízda v zatáčkách, nebo za snížené viditelnosti

84-335

8

Nezastavení na červenou

162-646

6

Přeprava cestujících na mopedu, pokud není povolena

80-323

1

Pozn.: Pokuty za závažné trestné činy spáchané v noci, mezi 22.00 a 07.00 hodin, jsou zvýšeny o 30%. Týká se to např. překročení povolené rychlosti, projetí červené na světelné křižovatce, nebezpečné jízdy atd.

Pokuty se zdvojnásobí v případě, že řidič způsobil dopravní nehodu pod vlivem alkoholu.

Zabavení vozidla

Vozidla mohou být zabavena policií v mnoha případech (např. když řidič nemá řidičský průkaz, v případě že registrační značka na vozidle je padělaná, pokud vypršel doklad EE-Escursionisti Esteri o registraci vozidla, apod.).

Mopedy a motocykly mohou být zabaveny na dobu 3 měsíců v následujících případech:

· Jízda bez bezpečnostní přilby

· Přeprava cestujících, pokud není povolena (uvedeno v certifikátu)

Bodový systém

Každý italský řidičský průkaz obsahuje 20 trestných bodů. Počet bodů (1 až 10) je odečten za dopravní přestupky. Pro začínající řidiče s praxí kratší než 3 roky je sazba zdvojnásobena. Body se obnoví, pokud řidič nespáchá v průběhu 3 let trestný čin nebo pokud řidič navštěvuje kurz.

V případě zahraničních řidičů uplatní italské orgány italský systém za předpokladu, že v zemi původu řidiče je také využíván bodový systém, a pokud celková hodnota odebraných bodů dosáhne 20-ti, bude jejich řidičský průkaz odebrán na dobu 6 měsíců až 2 let.

Pravidla parkování

Speciální pravidla pro parkování

V zastavěných oblastech je zastavení a parkování povoleno pouze na pravé straně silnice v ulici s obousměrným provozem. V jednosměrné ulici je parkování a zastavení povoleno na pravé nebo levé straně ulice za předpokladu, že jsou ponechány alespoň 3 metry volného prostoru uprostřed silnice.

Parkování a zastavení je zakázáno:

· Na dálnicích

· V tunelech

· Na nebo v blízkosti křižovatky, zatáčky, vrcholu kopce, úrovňového železničního přejezdu

· Na železničních tratích a přechodech pro chodce, v cyklistických pruzích a na chodnících

· V blízkosti dopravních značek, pokud ji zaparkované vozidlo bude zakrývat

Parkování je rovněž zakázáno:

 

· Před vjezdy do objektů a budov

· V každém místě, kde by zaparkované vozidlo bránilo v přístupu k jiným řádně zaparkovaným vozidlům nebo bránilo výjezdu dalšímu vozidlu

· Ve dvojstupech na vozovce s výjimkou dvoukolových vozidel

· V protisměru provozu

· Na autobusových, tramvajových a taxi zastávkách

· Na parkovacích místech vyhrazených pro zdravotně postižené řidiče

· Na vozovkách vyhrazených pro určité účastníky silničního provozu

· V pěších zónách

· V oblastech vyhrazených pro nakládku a vykládku zboží

· Před sběrnými místy odpadu

· Před čerpacími stanicemi v provozu

Omezené parkování:

V hlavních městech, konkrétně v oblastech v blízkosti centra, byly vytvořeny zóny s placeným parkováním. Tyto zóny jsou označeny modrými dopravními značkami. Zóny mohou být bez poplatku po několik hodin během dne a v neděli, jak je uvedeno přímo na místě značením.

Oblasti, v nichž je parkování omezeno na určitou dobu, jsou označeny modrými pruhy. Motoristé si zde musí zakoupit parkovací lístek z automatu.

V Římě je parkování přísně zakázáno v části historického centra v pracovní dny mezi 07.00 a 20.00 hodin, a to s výjimkou automobilů, které patří místním obyvatelům a vozidel se zvláštním povolením od radnice.

Výkon parkovacích předpisů

Botičky se používají v konkrétních případech namísto odtažení vozidla, například v případě kdy je vozidlo zaparkováno na chodníku. Vozidla jsou odtažena, pokud způsobuje překážku v silničním provozu. Nicméně v obou případech je řidiči vozidla udělena pokuta, která zahrnuje náklady na odstranění vozidla a jeho zabavení.

Parkovací místa pro zdravotně postižené motoristy      

Vozidla s vyobrazeným mezinárodním modro-bílým odznakem pro osoby se zdravotním postižením mohou parkovat v prostorách, speciálně označených symbolem invalidního vozíku. Odznak návštěvníků ze zemí EU nebo EHP by měl být v Itálii akceptován. Návštěvníci z ostatních zemí se musí obrátit na místní úřady, za účelem dalších informací.

Řidiči vozidel vybavených odznakem pro zdravotně postižené motoristy nesmí parkovat v pěší zóně, nebo v zóně s omezeným přístupem (ZTL), pokud není dopravním značením uvedeno jinak. Mohou parkovat bez časového omezení na komunikacích, kde je parkování časově omezeno, nicméně je třeba si předem ověřit, zda je jejich zahraniční odznak akceptován.

Světelné a dopravní značení

Semafory

V Itálii je použit mezinárodní systém tříbarevného semaforu.

Řidiči jedoucí v pruhu řízeném šipkou musí následovat směr a pokyny značené šipkou.

Blikající červené světlo se používá v blízkosti železničních přejezdů, u vjezdu na mobilní most nebo v blízkosti trajektového nástupního místa, pro účastníky silničního provozu jako signalizace nutnosti zastavit.

Blikající oranžové světlo na semaforu znamená, že provoz musí zpomalit, postupovat opatrně a dodržovat pravidla přednosti.

Dopravní značení

Itálie je smluvní stranou Úmluvy o dopravních značkách a signálech (Vídeň, 1968).

Svislé dopravní značky jsou rozděleny do tří kategorií.

. značky pro nebezpečí, trojúhelníkového tvaru, naznačují existenci nebezpečné situace (např. nebezpečné zatáčky)

. kruhové značky, kterými se ukládají určité podmínky, dělitelné na:

- Zákazy (např. parkování zakázáno, vstup zakázaný)

- Povinnosti (např. jednosměrná ulice, povinné sněhové řetězy)

. směrovky, většinou obdélníkové, poskytují účastníkům silničního provozu informace o trase a místní oblasti

Informační značky mají zelené pozadí na dálnicích a mezinárodních komunikacích, modré pozadí na komunikacích mimo zastavěné oblasti a bílé pozadí na městských komunikacích.

Stopka je osmiboká.

Vodorovné dopravní značení

Vodorovné dopravní značení je bílé ve středu a po stranách vozovky; preferenční pruhy (pro autobusy, taxi, jízdní kola, atd.) jsou označeny pomocí dvou paralelních čar, jedné bílé a jedné žluté.

Parkovací plochy jsou označeny bílými pruhy a místech, kde je parkování zdarma, modrými čarami tam, kde je parkování placené a žlutými čarami v místech, kde je parkoviště vyhrazené pro speciální uživatele.

Pravá strana vozovky je někdy označena červenými a levá strana bílými odrazkami. Na dálnicích a silnicích mimo zastavěné oblasti, často postiženými špatnou viditelností, jsou čáry na stranách vozovky někdy vybaveny hrboly, které vydávají hluk nebo vibrace v momentě kdy se vozidlo pohybuje příliš blízko k okraji vozovky.

Dopravní ostrůvky a další překážky jsou označeny bílými šikmými rovnoběžnými reflexními čarami.

Železniční přejezdy

Přejezdy jsou označeny v souladu s Úmluvou o dopravních značkách a signálech z roku 1968. Na železničních přejezdech jsou používána světelná a zvuková varování. Blikající červené světlo se používá v blízkosti železničního přejezdu a signalizuje účastníkům silničního provozu, že musí zastavit.

V Itálii jsou železniční přejezdy se závorami, s polo-závorami nebo bez nich. Řidiči musí snížit svoji rychlost. Na příjezdech k železničnímu přejezdu je předjíždění zakázáno.

Povinné vybavení

Návštěvníci a obyvatelé

Bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy

Řidič a spolujezdec na předním sedadle automobilů vybavených bezpečnostními pásy je musí mít zapnuté po celou dobu jízdy. Toto nařízení platí i pro osoby, které cestují ve vozidlech registrovaných v zahraničí, pokud je vozidlo bezpečnostními pásy vybaveno. Za porušení povinnosti mít za jízdy zapnutý pás je v Itálii ukládána pokuta.

Cestující na zadních sedadlech automobilů musí mít zapnuté bezpečnostní pásy, pokud je nimi vozidlo vybaveno.

Následující kategorie jsou osvobozeny od povinnosti bezpečnostních pásů:

· Těhotné ženy, které mají potvrzení od gynekologa

· Osoby, které mají lékařské potvrzení, prokazující, že je pro ně nevhodné mít zapnutý pás

· Řidiči a cestující záchranných vozidel

Informace ohledně dětských zádržných systémů naleznete v následujících odstavcích.

Helmy pro cyklisty

V Itálii je povinné nosit přilbu pro řidiče a spolujezdce mopedů a motocyklů. Řidiči a spolujezdci 3 nebo 4-kolových motorizovaných vozidel bez uzavřené karoserie musí také nosit přilbu.

Poznámka: V Itálii je zakázáno vézt na mopedu nebo motocyklu dítě mladší 4 let. Je možné vézt je jako spolujezdce na mopedu za podmínky, že jeho řidičem je dospělá osoba (18 let a více) a za předpokladu, že v osvědčení o registraci je uvedena informace, že moped je určen pro přepravu cestujícího.

Světla

Veškerá motorová vozidla musí být vybavena bílými nebo žlutými světly vpředu a červenými světly vzadu. Mopedy a motocykly musí mít svá světla zapnuta po celou dobu jízdy.

Využití potkávacích světel nebo světel pro denní svícení je povinné pro všechna motorová vozidla ve dne i v noci mimo zastavěné oblasti.

Světla musí být zapnuta v tunelech.

Zadní mlhovky mohou být použity pouze v případě, že viditelnost je menší než 50 metrů.

Výstražný trojúhelník

Výstražný trojúhelník musí být použit mimo zastavěné oblasti, aby předem upozorňoval všechna vozidla, s výjimkou motocyklů, mopedů nebo jízdních kol zaparkovaných na silnici nedaleko zatáčky, na kopci, v noci, v případě, že jsou zadní poziční světla rozbitá, nebo v mlze. Výstražný trojúhelník musí být umístěn nejméně 50 metrů za vozidlem (100 m na dálnici).

Všichni motoristé musí zajistit, aby jejich vozidlo, obsahovalo výstražný trojúhelník. Za předpokladu, že motorista nepoužije v dané situaci výstražný trojúhelník, může být pokutován. V případě nutnosti je možné výstražný trojúhelník zakoupit na hranicích.

Hasicí přístroj

V Itálii není povinné mít hasicí přístroj v osobním vozidle.

Lékárnička

Není povinné mít lékárničku v osobním vozidle.

Pneumatiky a hloubka dezénu

Minimální hloubka vzorku pneumatiky pro osobní automobily je 1,6 mm.

Ostatní

Zpětná zrcátka

Motorová vozidla s více než dvěma koly a s uzavřenou kabinou, zapsaná v Itálii nebo v zahraničí, musí být, kromě vnitřního zpětného zrcátka vybavena vnějším zrcátkem na levé straně vozidla. Toto nařízení se nevztahuje na vozidla s pravostranným řízením. Zpětné zrcátko je povinné pro mopedy a motocykly. Dvě zpětná zrcátka jsou povinná pro motocykly, které překračují rychlost 100 km / hod.

Reflexní vesty / reflexní oblečení

Motorista, jehož vozidlo je odstaveno na vozovce mimo zastavěné oblasti např. z důvodu poruchy, v noci nebo za snížené viditelnosti, na sobě musí při vystoupení z vozidla mít reflexní oblečení. Toto nařízení platí i pro řidiče a spolujezdce zahraničních vozidel; platí v případě 4 kolových motorových vozidel, ale není povinné pro motocykly nebo mopedy.

Cyklista, který jede v noci, mimo zastavěné oblasti, nebo v tunelu, na sobě musí mít reflexní vestu.

Bunda nebo vesta používaná zahraničními motoristy nemusí odpovídat italským standardům, ale měla by být buď žluté nebo oranžově-červené nebo červené barvy, v souladu s právními předpisy EU (EN471). Policie nekontroluje přítomnost reflexních vest nebo oblečení na palubě vozidla, nicméně motorista, který je spatřen mimo odstavené vozidlo nebo motorista pohybující se po vozovce bez reflexní vesty/ oblečení, může být pokutován.

Návštěvníci

Dětské zádržné systémy

Děti cestující ve v zahraničí registrovaných automobilech, musí být zajištěny v souladu s právními předpisy platnými v zemi původu.

Ostatní

Vozidla registrovaná v zahraničí, musí být vybavena podle ustanovení v Úmluvě o silničním provozu z roku 1949 nebo 1968.

Obyvatelé

Bezpečnostní pásy

Všechna motorová vozidla se třemi nebo čtyřmi koly zapsaná v Itálii a užívaná pro přepravu až osmi osob musí být vybavena bezpečnostními pásy na předních sedadlech. Vozidla registrovaná v Itálii po 26. 04. 1990 musí být vybavena bezpečnostními pásy také na zadních sedadlech.

Dětské zádržné systémy

Děti vážící méně než 36 kg a menší než 150 cm musí používat zádržný systém přizpůsobený jejich velikosti. Děti do 9-ti kg, musí být umístěny v zádržném systému směřujícím dozadu.

Pneumatiky s hroty a sněhové řetězy

V oblasti Val d'Aosta, musí být vozidla vybavena zimními pneumatikami nebo musí mít na palubě sněhové řetězy v celém zimním období, od 15. října do 15. dubna. V jiných oblastech, je tato povinnost označena dopravními značkami a platí od 15. listopadu do 15. dubna. Vozidla vybavená řetězy nesmí překročit rychlost 50 km / h.

Pneumatiky s hroty jsou přípustné u vozidel do 3,5 tuny od 15. listopadu do 15. března. Tato vozidla nesmí překročit rychlost 120 km / h na dálnici a 90 km / h na ostatních komunikacích. Vozidla musí být vybavena zástěrkami za zadními koly (tyto zástěrky jsou povinné pro vozidla registrovaná v Itálii a jsou doporučené pro vozidla registrovaná v zahraničí). pneumatikami s hroty musí být vybavena všechna kola (včetně kol přívěsů, pokud jsou taženy za vozidlem).

Od roku 2014 se v některých Alpských regionech nově zavádí povinnost vozit zimní řetězy a mít obuté zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech. Tato povinnost platí i pro dálnici A22 v Jižním Tyrolsku.

Jízdní kola

Registrační formality

V Itálii nejsou povinné žádné formality týkající se jízdních kol.

Pojištění

---

Cyklopruhy

Využití cyklistických pruhů je povinné.

Povinné vybavení

· světla

· odrazky

· zvonek

Bezpečnostní helma

Bezpečnostní přilba není povinná.

Speciální právní úprava

Cyklisté musí jet v jednotném souboru, pokud to okolnosti vyžadují a nikdy více než dva vedle sebe. Mimo zastavěné oblasti musí vždy jet v jediném souboru v noci, v tunelech a v případech kdy je špatná viditelnost. Nesmí používat na dálnicích a hlavních okruzích.

Cyklista, který jede v noci mimo zastavěné oblasti, nebo jedoucí v tunelu, musí nosit reflexní vestu.

Dopravní nehody

Hlášení o nehodě

V případě, že dojde při nehodě k úmrtí nebo vážnému zranění je vždy povinnost hlásit nehodu na policii.

Čísla tísňových linek

Policie:        113)

Ambulance: 118) 112

Hasiči:         115)

Pojistné formality

V případě nehody je nutné vyplnit formulář a uvést podrobnosti o nehodě, nechat formulář podepsat druhé straně a informovat o nehodě pojišťovnu.

Bezpečnostní helma

Bezpečnostní přilba není povinná.

Speciální právní úprava

Cyklisté musí jet v jednotném souboru, pokud to okolnosti vyžadují a nikdy více než dva vedle sebe. Mimo zastavěné oblasti musí vždy jet v jediném souboru v noci, v tunelech a v případech kdy je špatná viditelnost. Nesmí používat na dálnicích a hlavních okruzích.

Cyklista, který jede v noci mimo zastavěné oblasti, nebo jedoucí v tunelu, musí nosit reflexní vestu.

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018