Zdroj: archiv webu

Jak se ženy chovají v dopravě

29. 11. 2020

Téma žen v autě je doslova nevyčerpatelné. Je rozdíl v řízení žen a mužů? Jaké jsme ženy za volantem? Kolik žen má v Česku řidičský průkaz? Pokud vás tyto otázky zajímají stejně jako nás, najdete na ně právě zde odpovědi. 

KIA
Foto: archiv webu

Ženy jezdí na kratší vzdálenosti a méně využívají auta

Stejně jako v jiných evropských státech, se o děti a domácnost starají v Česku převážně ženy. Auto je jejich praktický společník. „Absolvují denně více cest, ale na kratší vzdálenosti. Kromě svých povinností doprovázejí děti i starší členy rodiny. Nevyužívají automobil v takové míře jako muži a místo toho více jezdí veřejnou dopravou či chodí pěšky”, vysvětluje Petr Zámečník, dopravní psycholog z Centra dopravního výzkumu.

Women-who-move-the-future_06_small
Foto: archiv webu

Jaké jsou ženy za volantem?

Ženy mají tendenci více dodržovat dopravní předpisy. Jsou také bezesporu při řízení opatrnější. Ale také méně rozhodné.

Když se pro něco rozhodneme, začneme paralelně přemýšlet o tom, zda ta druhá varianta není lepší. Jezdíme bezpečněji, ale máme například problémy s orientací v noci. Zejména za snížené viditelnosti, jako je mlha nebo tma, začne tento handicap nabývat na intenzitě a omezovat nás.

Ženám chybí také dostatek řidičských zkušeností. Jedině praxe a případně kurzy bezpečné jízdy nás naučí pravidlům defenzivní jízdy, díky kterým se dokážeme rychleji rozhodovat a lépe předvídat chyby ostatních účastníků provozu.

Naší největší chybou je defenzivní přístup. Nedokážeme se rychle rozhodnout.

Klasický případem je přejíždění z připojovacího pruhu. Řada žen, než aby akcelerovala a plynule se zapojila do pruhu, raději zabrzdí a pak vystresovaná kouká do zrcátka, kdy bude možné se mezi projíždějící tiráky bezpečně zapojit. K plynulosti provozu takové chování ale určitě nepřispívá.

Naše opatrnost tak není mnohdy žádoucí. Typickým příkladem je předjíždění. Pro většinu žen „končí” silnice horizontem. Ženy mají tendenci před ním zpomalit.

ridicka
Foto: archiv webu

Muž, který chce předjet pomalejší vozidlo, začne v dostatečné vzdálenosti vyhlížet, zda je možné druhé auto předjet. Jestliže mu nic nebrání, vybočuje už poměrně daleko a plynule v rychlosti předjíždí. Žena dojede pomalejší auto. Sníží svou rychlost téměř na jeho úroveň a teprve pak začne zjišťovat, jaká je vůbec situace na vozovce před autem. To je špatně, neboť v takovém úhlu vidíme mnohem méně a delší dobu nám také trvá samotný předjížděcí manévr, protože musíme ztracenou rychlost znovu nabrat.

44 % řidičáků patří ženám

Z hlediska procentuálního zastoupení je nehodovost žen výrazně nižší. Statistiky jsou ale zrádné. Minulý rok ministerstvo vnitra evidovalo 6 844 115 vydaných řidičáků, z toho 44 % (3 050 073) patřilo ženám. Pravdou ale také je, ne všechny držitelky ŘR řídí. Každodenně za volant automobilu usednou jen čtyři z deseti českých řidiček. Každá čtvrtá držitelka řidičského oprávnění pak na silnici nevyjede téměř vůbec, pětina českých žen pak maximálně jednou týdně.

sabina
Foto: archiv webu

Další otázkou je, jaké auto ženy řídí. Když se podíváte do vyspělých zemí, má žena k dispozici auto, které je lépe vybavené bezpečnostními prvky. U nás ženy spíše jezdí v nákupní tašce, v druhém autě do rodiny. Tato auta nejsou téměř nijak vybavena prvky aktivní ochrany, prvky pasivní pak odpovídají velikosti auta.

Nevěříme si. Necháme se zahnat do malých aut, a tvrzení, že jsme špatné řidičky a že lepší je, když přenecháme řízení auta mužům. Přitom, když se na cestu připravíme a budeme mít auto vybavené dostatečnými bezpečnostními asistenty, bude cesta v pohodě a naše sebevědomí za volantem se zvýší.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018