Zdroj: archiv webu

Jezdím jako člověk

25. 9. 2018

Pražskými ulicemi denně projedou desetitisíce řidičů aut, motorek, vozů městské hromadné dopravy a cyklistů. Především vztahy mezi cyklisty a motoristy nejsou mnohdy úplně nejlepší. Nedávný průzkum ukázal, že téměř dvě třetiny z nich vnímají jízdu v běžném provozu jako nebezpečnou.

Zlepšit tuto situaci je cílem osvětové kampaně Magistrátu hlavního města Prahy s názvem Jezdím jako člověk. Prostřednictvím vybraných modelových situací má za úkol připomenout účastníkům provozu jeho základní pravidla, a zvýšit tak bezpečnost a vzájemnou ohleduplnost cyklistů, motoristů i chodců.

  1. Cyklista patří na silnici

Pro řidiče motorových vozidel i osoby na jízdním kole platí obecně stejná pravidla. Základním z nich je, že se oba mohou po městě pohybovat pouze po k tomu určených komunikacích. Mezi ně, až na několik výjimek, nepatří chodník, který je vyhrazen k pohybu chodců. Na kole je možné po něm jet pouze ve vyznačených úsecích, kde je průjezd kola výslovně povolen dodatkovou tabulkou. Motorista pak na něj může vjet v případě, že je jeho část určena k parkování. Zároveň musí respektovat, že cyklisté mají v silničním provozu stejná práva a umožnit jim bezpečný průjezd vozovkou.

Foto: archiv webu
  1. Nebezpečný dooring

V místech, kde podél parkovacích míst vede cyklopruh či jiné ochranné opatření pro cyklisty, je potřeba dbát zvýšené opatrnosti. Nepozorné otevření dveří auta může pro jezdce na kole znamenat náraz s velice těžkými následky. Podobný problém může způsobit i náhlý nebo ničím nesignalizovaný výjezd vozidla z parkovacího místa. Motorista by se proto měl vždy dobře rozhlédnout a cyklista dodržovat od zaparkovaných aut dostatečný odstup.

Foto: archiv webu
  1. Na úzké vozovce je lepší nepředjíždět

Při průjezdu úzkou vozovkou musí cyklista i motorista respektovat přednost vozidla, které jede před ním. Pokud šíře vozovky neumožňuje bezpečné předjíždění, při kterém by měl být mezi cyklistou a motoristou boční odstup o vzdálenosti minimálně 1,5 m, musí motorista zůstat trpělivý a vyčkat s předjížděním na vhodnou příležitost. Jezdec na kole by se měl snažit projet úzkým úsekem co nejrychleji a případně se na vhodném místě nechat předjet.

Foto: archiv webu
  1. Pozor na přednost při odbočování vpravo

Při průjezdu křižovatkou je vždy potřeba pamatovat na to, že osoba na jízdním kole má přednost ve stejných situacích jako motorista. Pokud tedy například motorista odbočující vpravo dojede v křižovatce či před ní cyklistu pokračujícího rovně, musí dát motorista před odbočením přednost cyklistovi a umožnit mu bezpečný průjezd křižovatkou.

Foto: archiv webu
  1. Žádné nebezpečné kličkování v koloně

Když se v hustém provozu na silnici utvoří kolona, může osoba na jízdním kole stojící motorová vozidla opatrně a přiměřenou rychlostí předjet zprava i zleva. Místo nebezpečného kličkování mezi auty je však lepší držet se jen po pravé straně vozovky, kde by motoristé měli cyklistovi umožnit volný průjezd.

Foto: archiv webu
  1. Pozor při výjezdu z kruhového objezdu

Kruhovým objezdem projíždějí osoby na jízdním kole stejně jako motorová vozidla. Oba typy účastníků provozu přitom musí dbát zvýšené opatrnosti, a to zejména při vyjíždění z kruhového objezdu. Motorista, který chce kruhový objezd opustit, musí dát vždy přednost cyklistovi, který po jeho pravé straně pokračuje v jízdě dál po kruhovém objezdu. Oba účastníci pak při výjezdu musí včas signalizovat změnu směru jízdy.

Foto: archiv webu
  1. Předsunuté stopčáry patří cyklistům

Na křižovatkách bývá před semaforem předsunutý prostor vyhrazený pro cyklisty, který je označen příslušným piktogramem. Cyklisté se díky němu mohou zařadit před stojící auta a na zelenou jako první bezpečně projet křižovatkou směrem, kterým potřebují. Zároveň jsou díky tomu pro motoristy lépe viditelní, než když stojí po jejich pravé straně či v zákrytu jiných vozidel. Motoristé by proto tento vyhrazený prostor měli respektovat a nechat k němu jezdce na kole bezpečně přijet po pravé straně.

Foto: archiv webu
  1. Ohleduplné přeřazování z pruhu do pruhu

Pokud je pro cyklistu na vozovce vyhrazen cyklopruh, je cyklista povinen tento prostor využít. V místě, kde cyklopruh končí nebo se v něm vyskytuje určitá překážka, mu ostatní řidiči mají umožnit plynulé přeřazení do souběžného jízdního pruhu. Stejné pravidlo platí i v případě, kdy osoba na jízdním kole potřebuje odbočit. Cyklista by se přitom měl přeřazovat vždy s dostatečným předstihem a respektovat ostatní účastníky provozu.

Foto: archiv webu
  1. I přejíždění komunikace má svá pravidla

Pokud osoba na jízdním kole potřebuje překřížit vozovku v místě přechodu pro chodce, je povinna sesednout z kola a pokračovat v pohybu jako ostatní chodci. Výjimku představují místa, kde je vyznačen cyklopřejezd, po kterém mohou jezdci na kole projet. Pokud je u přejezdu instalován semafor, musí se přitom řídit příslušným znamením jako všichni ostatní. Pokud na místě signalizace není, musí si cyklista uvědomit, že na rozdíl od chodců nemá před motoristy přednost.

Foto: archiv webu
  1. Respektovat ostatní je nutné i na společných stezkách pro chodce a cyklisty

Na stezkách, které jsou určené ke společnému pohybu cyklistů a chodců, je potřeba vždy pamatovat na to, že obě skupiny účastníků provozu mají stejné právo se v daném prostoru pohybovat a neměly by se přitom vzájemně ohrožovat. Chodci i jezdci na kole by se proto měli ohleduplně držet u kraje stezky a ponechávat kolem sebe dostatek prostoru pro pohyb ostatních účastníků.

Foto: archiv webu
Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018