Zdroj: archiv webu

Na co nezapomenout v zimním provozu

30. 11. 2018

Zimní počasí nastupuje. Teploty začínají klesat pod bod mrazu, na silnicích musíme počítat s námrazou, čekají nás i první sněhové přeháňky. Základem pro to, aby byla i za těchto podmínek jízda bezpečná, je dobrá příprava automobilu.

Jak tedy připravit auto na zimu?

  • Celková prohlídka v kvalitním servisu neuškodí
  • Obout vozidlo do kvalitních zimních pneumatik
  • Zkontrolovat stav chladicí kapaliny
  • Neustále dbát na dostatečné množství nemrznoucí kapaliny v ostřikovačích
  • Pečovat o dobrou kondici elektrické soustavy (alternátor a akumulátor)
  • Pravidelně kontrolovat, zda bezchybně funguje vnější osvětlení vozidla
  • Důležitý je i dobrý stav stěračů
  • Dbejme na důkladné očištění skel kabiny od nečistot a mastného filmu
  • Neuškodí doplnit výbavu vozidla o lopatku a smetáček, případně pytlík s pískem a sněhové řetězy

Kdy povinně na zimních pneumatikách?

V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane. Je ovšem dobré připomenout, že v případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“, platí povinnost jet na zimních vždy, bez ohledu na roční období, stav povrchu vozovky a panující počasí.

Postihy za nepoužívání zimních pneumatik

Bude-li při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta do 2000 korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může dosáhnout výše pokuty až 2500 korun. Trestné body se ovšem neudělují. Bude-li ovšem prokázáno, že se nekvalitní obutí automobilu přímo podepsalo na vzniku dopravní nehody, mohou hrozit sankce i od pojišťovny.

Na jaké další důležité zásady pamatovat?

Zákon o silničním provozu stanoví, že řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran. Velmi důležité je odstranit námrazu na oknech automobilu ráno před vyjetím. Skutečně nejen na čelním skle, ale i na sklech bočních a zadním. Vyškrábání jen symbolického průzoru na předním okně je extrémně nebezpečné. I jízda na krátkou vzdálenost se v takovém případě může změnit v tragédii.

Neviditelná námraza může řidiče nepříjemně zaskočit

Pokud víme, že jedeme po náledí, zpravidla se pohybujeme s dostatečnou obezřetností. Velmi nebezpečné ale je lokální náledí, se kterým nepočítáme. Za současného počasí můžeme po delší jízdě po mokrém nebo dokonce suchém povrchu nečekaně narazit na úsek, kde to je namrzlé. Za mlhy a teplot blízkých bodu mrazu může vznikat ledová vrstvička na podchlazené vozovce na mostech. Zrádná může být i jízda za podzimního dne, kdy na úsecích osvícených sluncem stačí noční námraza rozmrznout, ale v úsecích nacházejících se ve stínu se udrží po celý den. Jedná se o severní svahy, lesní úseky a podobně.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018