Zdroj: archiv webu

Na dovolenou s karavanem bezpečně

3. 12. 2019

Když se hovoří o ženách za volantem, často se mluví o tom, že jsou opatrnější řidičky než muži. Nerady se vrhají do příliš riskantních situací, jezdí víc „při zdi,“ tedy pomaleji, opatrněji. V čem je to minus a v čem plus? Minusem to může být ve chvíli, kdy je třeba se rychle rozhodnout, zareagovat na aktuální dění na silnici. Pak někdy mohou svým váháním situaci zkomplikovat. Na druhou stranu plusem je to, že zbytečně neriskují, jezdí bezpečněji.

highway-1929866_1280
Foto: archiv webu

Situace klade větší nároky

Bezpečnost na silnicích je velmi důležitá. Zvláště tehdy, když nevozíte jenom svůj vlastní vůz, ale ještě něco za ním. Máme teď na mysli užitečné tažné zařízení zvané koule. Na něj se zapojuje karavan nebo přívěsný vozík. Dovolená například s karavanem je o poznání komfortnější než mít jenom v autě srolovaný stan, ale klade to nároky na výběr a instalaci tažného zařízení, ale i na jízdu s připojeným karavanem. Obojímu je nutné věnovat dostatečnou pozornost, abyste dodrželi pravidlo šťastného návratu.

Jak vybrat tažné zařízení?

Ve hře jsou pochopitelně normy. Je důležité poohlížet se po tažných zařízeních Rameder s homologací (tedy ověřením vlastností daného výrobku, pokud o přípustnost jeho použití, jiný slovy se to dá vyjádřit jako úřední souhlas s použitím výrobku). Homologaci určuje směrnice EU č. 94/20/ES EHK 55. Ta je jednoznačným evropským bezpečnostním standardem. Řídí se jím výrobci těchto zařízení a díky tomu je zaručeno, že z jejich výrobních linek sjede vždy standardní sériově vyráběné zařízení, ať jde o materiál i technologii zpracování a samozřejmě přesnost či povrchovou úpravu.

Všechno začíná u materiálu

Proč je tak důležité řídit se normami už při výběru materiálu na tažné zařízení a v každé fázi jeho výroby? Právě s ohledem na bezpečnost každého tažného zařízení, a především vzhledem k jeho zatížení při následném používání v silničním provozu. Ocel použitá k výrobě musí mít přesné dané vlastnosti, složení a parametry, nesmí mít jakékoli vady, ty by představovaly bezpečnostní riziko. U výrobků z oceli přesného složení je přesně propočítáno, jaké síly působí na každý z provedených svarů. Získáváte tak jistotu, že svar nemůže při zatížení na silnici prasknout. Zároveň norma zaručuje i to, že každý z dílů má přesné parametry, je vyrobený dokonale na míru.

kamera_offroad
Foto: archiv webu

Od levných plagiátů ruce pryč

Nebezpečné je volit výrazně levná zařízení. Může to znamenat, že jsou vyrobena z levnějšího a méně kvalitního materiálu. Použita může být také jednodušší a levnější technologie zpracování. To se sice pozitivně promítne do ceny, ale negativně do kvality. Takže takovým zařízením je rozhodně lepší se obloukem vyhnout. Od velmi levných kousků ruce pryč, je totiž velmi pravděpodobné, že se bude jednat o plagiáty. Cena by v této oblasti rozhodně neměla být tou hlavní prioritou. Je třeba brát v úvahu, že jde o investici do budoucnosti na léta dopředu. Nelze riskovat, že by se vám karavan mohl v polovině cesty na dovolenou třeba utrhnout a následně způsobil na silnici ohromné problémy.

Neriskujte předjíždění

Vysvětlili jsme si tedy, co musí splňovat kvalitní tažné zařízení z pohledu bezpečnosti, aby bylo možné se na jeho správnou funkci plně spolehnout, a to i v případě, že tahačem je trochu kuriózní vůz. Ovšem neméně důležité je i to, jak se zařízením a vlastním přívěsem bezpečně jezdit. Je třeba brát v úvahu, že k vašemu autu je připojen ještě jeden další objekt a tomu byste měli přizpůsobit styl jízdy. Na místě je jet opatrněji, pomaleji, než kdybyste jeli s vozem bez přívěsu. Neriskujte zbytečné předjíždění, mějte na paměti, že samostatným vozem se vrátíte na svoji stranu vozovky poměrně rychle, s karavanem vám to bude trvat o poznání déle. Celá taková souprava je prostě pomalejší a výrazně delší.

Zatáčky projíždějte opatrně

Ideální rychlost je do 80 km v hodině.  Myslete na to, že i projíždějí zatáček bude s ohledem na působení sil složitější, zadní část bude vybočovat do protisměru Vyžaduje to zpomalení, volnější nájezd. Musíte brát v úvahu i delší brzdnou dráhu celé soupravy. O poznání více než kdy jindy platí i zlaté pravidlo dobrých řidičů, a sice nutnosti přizpůsobit styl jízdy počasí a stavu vozovky. Takový boční vítr nebo díry v asfaltu dokážou jízdu s karavanem pořádně znepříjemnit.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018