Zdroj: archiv webu

Pokračování balkánské odysey s Opelem Insignia

7. 9. 2018

Redakce magazínu Žena v autě.cz vyrazila letos o prázdninách s modelem Opel Insignia Country Tourer na dobrodružnou cestu Praha – Atény a zpět a během 11 dní nevynechala žádnou atraktivní lokaci, ani silnici plnou dechberoucích výhledů. V předchozím článku jsme cestovali na trase Ioannina – Kyllini – Poros (ostrov Kefalonia)– Olympia – Mykény – Epidaurus a nyní nás čeká pokračování více na jih.

Balkánská odysea s Opelem Insignia - Hydra
Foto: Sabina Kvášová

Zapovězená cesta a překvapení na cestě

„Tady se budeš cítit tak v pohodě, že ani nebudeš vědět, co je za den,“ říká mi prodavačka v malé pekárně v přístavu Ermioni, odkud plánujeme jet na ostrov Hydra. Má to ale háček. Pro auta je cesta lodí na Hydru zapovězená. Insignii proto tentokráte necháváme stát v přístavu a vydáváme se 20 minut lodí na jeden den na Hydru. Prodavačce záhy musím dát za pravdu. Bude to právě týden, co jsme vyrazili na naši cestu z Prahy.

Balkánská odysea s Opelem Insignia
Foto: Sabina Kvášová

Nyní jsme na izolované Hydře, kde slouží jako dopravní prostředky jen koně a mezci a kde mimochodem písničkář Leonard Cohen strávil 20 let svého bohémského života. Čerpat síly nebo inspiraci sem jezdila například i Jackie Kennedy nebo Andrey Hepburn. A teď taky my. Opravdu už ani nevím, co je přesně za den. Řecko, bodří Řekové a ruch gurmánských taveren se mi ale líbí čím dál tím víc. Tady na jihu plyne čas jinak.

Balkánská odysea s Opelem Insignia - hydra
Foto: Sabina Kvášová

Sedmý den naší výpravy je ve znamení příjezdu do pevninského přístavu a opětovného zasednutí za volant vstříc významným historickým městům. Vyrážíme k prvnímu hlavnímu městu novodobého Řecka, k romantickému Nafpliu. Celý starověk i středověk bylo toto město se spektakulární pevností Akronafplia a benátskými domy hlavním přístavem zdejšího regionu.

Balkánská odysea s Opelem Insignia - napfilo
Foto: Sabina Kvášová

Na cestě dál pak zastavujeme ve vůbec nejbohatším městě starého Řecka, Korintu. Díky své strategické poloze mezi Egejským a Jónským mořem bylo centrem obchodníků a jeho význam je vidět i dnes. Zbytky Apollónova chrámu s dórskými sloupy z 5. století před naším letopočtem a stejně staré divadlo pro 15 000 diváků vyzařují ojedinělou, tajemnou atmosféru.

Balkánská odysea s Opelem Insignia - korint
Foto: Sabina Kvášová

Největším překvapením na cestě je pro mě Korintský průplav. Idea propojit Egejské a Jónské moře se zrodila už v 7. stolení př.n. l. Kopat šestikilometrový úsek ve skále se nakonec začalo až za císaře Nera v roce 67. Ten tehdy na práci povolal 6000 židů, kteří začali průplav razit. K dokončení nicméně došlo až v roce 1883. Pohled z mostu na 23 metrů široký průplav ve skále, kde je možné z každé strany vidět obě moře, je skutečně dechberoucí.

Balkánská odysea s Opelem Insignia
Foto: Sabina Kvášová

S Insignií v centru dění

Cíl naší cesty splněn. Osmý den jsme konečně v Aténách! V kultovním místě historie západní civilizace. Ať už později pod vládou Římanů, nebo dokonce po rozpadu římské říše si Atény uchovávaly status centra filozofů a kultury. Pořádný adrenalin během našeho roadtripu zažíváme až kupodivu zde. Nepředstavitelně hustý provoz v centru nočních Atén s pětimetrovou Insignií jen tak nepolevuje.

Balkánská odysea s Opelem Insignia - Athény
Foto: Sabina Kvášová

„Můžete tu jet klidně v té jednosměrce opačným směrem a najdete to,“ říká mi dobrou angličtinou recepční v hotelu ve stylové čtvrti Plaka, když se snažím zjistit, kde mohu Insignii na dva dny zaparkovat. Nevěřím. Raději to objedu. Vždyť jde jen o to objet jeden blok a zaparkovat v 20 metrů vzdáleném parkovacím domě. Po hodině strávené v koloně v centru Atén dávám recepční za pravdu. Měla jsem tu jednosměrku projet a měla bych pokoj. Místo toho trčím v autě, hladová po celém dni, obklopená nočním ruchem pulzujícího velkoměsta a kličkujícími motorkami. Nakonec ale parkovací dům blízko hotelu najdeme a vrháme se do nočního dění. Tradiční taverny tady zavírají až po půlnoci a pohled na nasvětlenou Akropoli stojí za to. Tohle město má atmosféru jako žádné jiné.

Balkánská odysea s Opelem Insignia - Athény
Foto: Sabina Kvášová

Centrum je dokonalým muzeem pod širým nebem. O tom, že se jedná o nejdůležitější místo západní kultury, věděli i Římané. Ti jej opatrovali a rozvíjeli, ačkoliv se centrem tehdejšího světa stal Řím. Na chrámový komplex Akropole, ale i ostatní stavby na této hoře byly před dva a půl tisíci lety použity ty nejkvalitnější materiály.

Balkánská odysea s Opelem Insignia - Athény
Foto: Sabina Kvášová

Hned ráno vyrážíme právě tam. I přes stovky turistů a 38 stupňů Celsia se to harmonické spojení krásy a síly Akropole včetně panoramatického pohledu na Atény nedá popsat slovy. Mramorový Parthenon, věnovaný bohyni Athéně, je vůbec největším palácem s dórskými sloupy v Řecku. I ostatní paláce a budovy byly bohatě zdobeny včetně zlata, bronzových soch, drahých kamenů. To místo dokáže učarovat, i když už zde jsou jen fragmenty.

Balkánská odysea s Opelem Insignia - Athény
Foto: Sabina Kvášová

Na jižní stráni Akropole se nachází Dionýsovo divadlo pro 17 000 diváků, kde byla vůbec poprvé hrána Sofoklova nebo Euripidova dramata. Nejvíc pulzující čtvrt Plaka s bleším trhem a starověkou agorou, kde s místními debatoval Sokrates nebo svatý Pavel, je dnes rušnou tepnou města, stejně jako před 2 tisíci lety nebo za Otomanské říše. Každý dům a každý roh by tady mohl vyprávět.

Balkánská odysea s Opelem Insignia - athény
Foto: Sabina Kvášová

Největší atmosféru má ale čtvrť Anafiotika, malebně se přimykající k hoře Akropole. Vypadá spíše jako tichá vesnička, přitom se nachází na severovýchodním svahu Akropole. S Akropolí za zády a výhledem na placatou, rušnou řeckou metropoli by tady člověk mohl sedět a vnímat genius loci tohoto místa hodiny a hodiny. Nedivím se, že právě tady Řekové svým bohům vystavěli chrámy.

Balkánská odysea s Opelem Insignia - Athény
Foto: Sabina Kvášová

Nebyla by to správná řecká odysea, kdybychom se na zpáteční cestě nezastavili v Delfách. Ty byly starými Řeky považovány za centrum antického světa. Právě sem se vypravovali Řekové pro věštbu budoucnosti od Pýthie, a to včetně Alexandra Velikého.

Balkánská odysea s Opelem Insignia - Athény
Foto: Sabina Kvášová

Obklopena horou Parnasos, olivovníky a cypřiši působí Delfy až nadpozemsky. Ve stráni se tyčí Athénina svatyně, Apollónův chrám, divadlo nebo stadion. Magii tohoto místa se dá velmi snadno podlehnout. Sto kilometrů na sever se pak s námi Řecko loučí zahalenou horou Olymp, kde sídlili všichni mocní řečtí bohové. Snad nám na cestě zpět budou přát…

Zajímá vás, jak se nám s Opelem Insignia Country Tourer jelo a kolik nás stála cesta do Řecka autem? Přečtěte si už v pondělí závěrečnou část našeho cestopisu v rubrice Bavíme se.

Více o modelu Insignia Country Tourer:

Naftový motor 2.0 CDTI BiTURBO (výkon 154 kW/210 k), automatická osmistupňová převodovka, pohon kol 4×4, cena modelu se všemi příplatky 1 136 600 Kč. Příplatková výbava: červená metalíza Rioja, sada Driver Assistance 2 (automatický tempomat s funkcí Stop&Go), sada Snadné řízení 1 (adaptivní LED Matrix světlomety s technologií AFL, parkovací asistent – senzory vpředu a vzadu), sada Inovace (bezklíčové odemykání a startování PEPS, bezdotykové otevírání pátých dveří, bezdrátová indukční nabíječka, head-up displej, digitální 8″ LCD přístrojová deska, odhlučňovací sada), OPC interiérová sada, panoramatické střešní okno, navigační systém RF900 IntelliLink (evropské mapové podklady, barevný informační displej), 18palcová kola.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018