Preventivní prohlídky auta nepodceňujte

9. 7. 2015

Preventivní prohlídka auta je stejně důležitá jako u člověka. Díky ní, je možné odhalit závady a předejít tak katastrofě.

Co je nejdůležitější pro bezpečnou jízdu? Co řidič, to zřejmě jiná odpověď.  Samozřejmostí by měly být co nejlepší prvky pasívní bezpečnosti: robustní karoserie vozu, kompletní sestava airbagů, kvalitní dětské autosedačky nebo automatické používání bezpečnostních pásů. To vše doplněno o různé prvky aktivní bezpečnosti: počínaje funkčními brzdami, přes kvalitní pneumatiky, přesné a spolehlivé řízení, tlumiče zajišťující dostatečný kontakt pneumatik s vozovkou, funkční osvětlení vozidla nebo i moderní elektronické systémy –  ABS, ESP/ESC a další.

Jak se říká: Co neubrzdíš, to neukecáš! Všechny různé prvky bezpečnosti – ať už pasívní nebo aktivní – jsou velmi důležité. V servisní síti BestDrive považují za prvořadé umožnit řidiči zastavit včas.

Jak řidič pozná, že je čas provést servis brzd či tlumičů?  Opravdu dobrý servis mu stav podvozku alespoň vizuálně zkontroluje např. při výměně pneumatik. Další možností, kterou zatím u nás řidiči bohužel příliš nevyužívají – jsou preventivní servisní prohlídky. Ať už na jaře nebo před delší cestou – např. na dovolenou.  Pokud řidič na prevenci moc nedá, musí včas zareagovat na následující varovné signály automobilu: vozidlo při brzdění mění směr jízdy, tzv. táhne na jednu stranu, brzdy pískají nebo se přehřívají, projevují se citelné vibrace na brzdovém pedálu, vozidlo se nadměrně naklání či „houpe“ nebo v zatáčce začne odskakovat.

Řidiči často podceňují význam brzdové kapaliny. Ta je pro funkčnost brzdového systému zcela zásadní. Výzkumy společnosti ATE udávají, že 7 z 10 vozidel jezdí s prošlou brzdovou kapalinou. Ta již nesplňuje požadavky výrobců vozidel a ohrožuje nejenom bezpečnost samotné posádky vozu, ale i bezpečnost silničního provozu! Brzdová kapalina je jednou z nejdůležitějších součástí brzdové soustavy, protože přenáší při brzdění sílu z nohy na brzdy kol.

Při prudkém brzdění se brzdová soustava i brzdová kapalina ohřívají na vysoké provozní teploty a z molekul vody obsažené v brzdové kapalině se vytvoří plynná pára. A plynná pára je jako každý jiný plyn stlačitelná. Sešlápnutím brzdového pedálu bychom potom vlastně jen stlačovali vytvořené parní bubliny obsažené v brzdové kapalině. Brzdový pedál by se propadal až na podlahu vozidla a brzdy by přestaly fungovat.  Dnešní moderní brzdové kapaliny se vyrábí z látek na polyglykoletherové bázi, které váží vzdušnou vlhkost. Do určitého procentního množství vody v brzdové kapalině se nic neděje. Ale příliš vysoký obsah vody v brzdové kapalině je už na závadu. Zvyšující se obsah vody má totiž za následek postupné snižování bodu varu brzdové kapaliny. Při vysokém obsahu vody v kapalině by mohlo dojít k tomu, že se během brzdění v brzdové kapalině opět utvoří plynná vodní pára, která způsobí nefunkčnost brzd. A to je právě důvod, proč je velmi nutné brzdovou kapalinu kontrolovat a v pravidelných intervalech měnit. Pokud starou a nevyhovující brzdovou kapalinu nevyměníme včas, je jen otázku času, kdy budeme potřebovat prudce zabrzdit a místo toho jen bez účinku prošlápneme brzdový pedál až na podlahu. Doporučuje se brzdovou kapalinu vyměnit po ujetí 60.000 km nebo minimálně jedenkrát za dva roky – bez ohledu na najeté kilometry.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018