test DS3 E-Tense: foto Žena v autě.cz

S elektromobilem DS3 na hory

31. 1. 2024

Kdo říká, že dnešní elektromobily patří jen do města a za jeho hranicemi už je s nimi hlavně potíž? Je na tom kus pravdy nebo jen trochu poťouchlé rýpnutí petrolheadů? Pro odpověď jsme vyrazili za třeskutého mrazu s elektrickým modelem DS3 E-Tense do Jizerek. Jaký je bezemisní vůz DS3 parťák na cestu dlouhou 280 kilometrů? Přečtěte si, zda je nečoudící DS3, pohodlný a elegantní dopravní prostředek pro každodenní cestování nebo víkendové radovánky na horách.

20240126_122124-ve-velke-velikosti
DS3 E-Tense u dobíječky PRE: foto Žena v autě.cz

Schopnost akcelerace, hladká jízda a jednoduché řízení

To jsou zpravidla nejčastější důvody, proč se zejména ženám jízda elektromobilem líbí. Přesně tyto kvality nabízí elektromobil DS3 E-Tense s výkonem 115 kW (145 koní).

Ať už ve městě nebo na dálnici tenhle elegán jede hladce, osmistupňový automat řadí příkladně a nechybí mu dostatek agility.

Jeho baterie má kapacitu 54 kW…

375 kilometrů na jedno dobití

Ano, taková je dojezdová realita s DS3 E-Tense v zimě, kdy teplota v našich podmínkách osciluje pod bodem mrazu.

Ve spoustě běžných případů (jakými je například právě ona zmiňovaná jízda ve městě) problém dojezdu pravděpodobně řešit nebudete.

Denní nájezd většiny řidiček bývá průměrně kolem 50 km, lámat si hlavu s dojezdem elektromobilu každopádně denně nebudete. I naší redakci během dlouhodobého testování bezemisního modelu DS 3 nám stačilo dobít zpravidla jen jedenkrát týdně, ale pak samozřejmě přišel víkend, mráz a plánovaný výlet na hory.

IMG_9583 ve velké velikosti
DS3 E-Tense: foto Žena v autě.cz

Plán vs. skutečnost

Vydali jsme se na hory v extrémních podmínkách, a to konkrétně z Prahy na Jizerku v mrazech kolem minus 11 stupňů Celsia.

A to znamenalo nejen naložit lyžařské nádobíčko, skočit do vozu a otočit klíčkem, ale také se zamyslet – a plánovat. Obojí pořádně.

Narazili jsme totiž na současné limity. Zatímco „dědeček automobil se spalovacím motorem“ má příležitostí k načerpání paliva habaděj a síť čerpacích stanic nám může závidět celá Evropa, je síť dobíjecích stanic pro elektromobily prozatím popelkou. Právě proto je nutné před delší cestou prostě plánovat.

IMG_9375-ve-velke-velikosti
jízda na hory v DS3 E-Tense: foto Žena v autě.cz

Bez mazání medu kolem pusy, toto je realita cestování v elektromobilu ve velkých mrazech:

První zjištění.

V případě modelu DS3 E-tense s baterií o kapacitě 54 kW v mrazivých podmínkách rázem klesá deklarovaný dojezd v kombinovaném režimu ze 402 km na 375 kilometrů.

Druhé zjištění.

Když chcete ráno stihnout ještě volné parkoviště na Jizerce, musíte na to šlápnout. 🙂

Průměrná rychlost po dálnici se pohybovala lehce nad 130 kilometrů v hodině. V okamžiku příjezdu do cíle hlásil palubní počítač dojezd na jedno nabití 52 kilometrů.

Během 140kilometrů dlouhé jízdy Praha-Jizerka se tak oproti předpokladu „někam“ podělo 235 předpokládaných kilometrů dojezdu, ani nevíte jak.

Třetí zjištění.

Trasa Praha-Jizerka v minus jedenácti stupních je na jedno nabití s klidem a v poměrně vysoké rychlosti možná. Na zpáteční cestu to ale stačit nebude. Je třeba počítat se zastávkou na dobíjení. A vy musíte pro klid v duši vědět kde.

V tomto případě usnadňuje plánování v DS 3 E-tense chytrá navigace s dobíjecími body, nebo pomohou aplikace dodavatelů energií jako je PRE.Charge.

Zjištění čtvrté.

Kombinace stylu jízdy, rychlosti a venkovní teploty významně ovlivňuje reálný dojezd. S tím je třeba počítat.

Snimek-obrazovky-2024-01-29-v-17.37.06-ve-velke-velikosti
DOBÍJENÍ DS3 E-Tense: foto Žena v autě.cz

Zajít si po lyžích dobít baterky je príma

Dobrou zprávou je, že síť rychlých dobíječek se neustále rozšiřuje.

A tak, kdo auto přes noc tzv. „nepíchne“ do zástrčky, může využít rychlodobíječek na dálnici (například PRE 75 kW v Mladé Boleslavi).

My jsme využili už rychlonabíječku v Kořenově (150 kW). DS3 se dobila z 0 na 80 % za 55 minut bez jakýchkoli komplikací. Stačilo zasunout kabel, přiložit čip a počkat.

Zcela upřímně, po lyžování jsme rádi zastavili a doplnili energii jako do baterie tak do žaludku. Někdy je ale taková pauza pro dobití baterie – na kafíčko, svačinu nebo protažení – vlastně fajn.

Petrolheadi se mohou dál vztekat, nic ale nezmění na tom, že elektromobilita v Česku je reálnou skutečností. Elektrické DS3 E-Tense pro nás v redakci tak není jen krásným šperkem na čtyřech kolech po městě, ale univerzálním autem pro každodenní cestování. Náš výlet do hor s tímto krasavcem v extrémních mrazech to jen potvrdil.

Sdílet článek:

Více na webu DS

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018