Pravidla silničního provozu

Pravidla na silnicích

Jezdí se vpravo, předjíždí po levé straně.

Předjíždění a míjení

Předpisy jsou v souladu s článkem 11 Úmluvy o silničním provozu (Vídeň, 1968).

Stojící tramvaje mohou být předjížděny mírnou rychlostí pouze po pravé straně, nicméně v případě, že na pravé straně není dostatečný prostor pro předjetí, mohou řidiči tramvaje předjíždět i vlevo.

Pohybující se tramvaje mohou být obvykle předjížděny pouze po pravé straně, nicméně předjíždění vlevo je opět povoleno v případě kdy není vpravo dostatek prostoru pro bezpečné předjetí, nebo v případě jednosměrných ulic.

Úzké komunikace disponují tzv. „míjecím“ místem pro bezpečné vzájemné vyhýbání vozidel. Řidič na straně komunikace, na níž se nachází „míjecí“ místo, musí zastavit a dát přednost jakémukoli blížícímu se vozidlu.

V Oslu je elektromobilům povoleno používat autobusové pruhy.

Přednosti

Obecný pravidlem pro úpravu přednosti vozidel je „přednost zprava“ - vozidla přijíždějící zprava mají přednost.

Nicméně, řidiči vozidel na silnicích druhé třídy, označených červeným trojúhelníkem "Dej přednost v jízdě" (znak B, 1 dle Úmluvy o dopravních značkách a signálech 1968), musí dát přednost vozidlům na pozemní komunikaci, ke které se blíží. Tyto prioritní / hlavní komunikace jsou označeny žlutým nápisem "Hlavní komunikace" (označení B, 3 dle Úmluvy z roku 1968).

Vozidla, která se blíží ke kruhovém objezdu musí dát přednost v jízdě vozidlům, která se již na kruhovém objezdu pohybují.

Tramvaje mají, bez ohledu na výše uvedená pravidla, vždy přednost.

Výstražná znamení

Řidiči by měli používat klaksony, dopravní ukazatele a světla, v případech, kdy je tato signalizace nezbytná, aby se zabránilo nehodám. Nadměrné a nadbytečné využívání těchto výstražných zařízení je však přísně zakázáno.

Omezení rozměrů a hmotnosti vozidel

Povolené rozměry a hmotnost vozidel


výška

 4 metry

šířka

 2,55 metru

délka

- pevná vozidla

 12 metrů

- vozidla s přívěsem

 19,50 metru

- vozidla pro přepravu dřeva

 22 metrů

- jízdní souprava

 25,25 metru*

hmotnost

 50 tun

- vozidla pro přepravu dřeva

 56 tun

- jízdní souprava

 60 tun*

* Vozidla povolená pouze na některých silnicích

Další informace lze získat z následujícího norského orgánu:

Norská veřejná správa komunikací

P.O. box 8142

Brynsengfaret 6A

N-0033 Oslo

Tel:. +47 915 02030

Fax: +47 22 07 37 68

e-mail: firmapost@vegvesen.no

Pro provoz vozidel s rozměry přesahujícími hodnoty uvedené výše a vozidla s více než třemi nápravami, musí být vydána povolení pro použití na pozemních komunikacích.

Žádosti o povolení musí být předložena nejpozději do 3 dnů před vstupem vozidla do Norska.

"Vegliste for riksveger" (průvodce)

Průvodce popisující předpisy pro hmotnosti na nápravu, maximální přípustnou hmotnost a maximální šířku a délku, včetně seznamu využitelných komunikací pro větší vozidla je k dispozici v kancelářích silniční správy, na vážních stanicích a hraničních celních úřadech.

Rychlostní limity

Obecné rychlostní limity

V zastavěných oblastech: 50 km / h (pokud není uvedeno jinak) *

* v obytných oblastech může být rychlostní limit snížen až na 30 km / hod.

Mimo zastavěné oblasti (včetně dálnic):


vozidla o celkové hmotnosti nižší než 3500 kg

na dálnicích a některých silnicích

 90 km/h nebo 100 km/h

na všech ostatních komunikacích mimo zastavěné oblasti, není-li uvedeno jinak

 80 km/h

vozidla o celkové hmotnosti vyšší než 3500 kg

 80 km/h

motorová vozidla s přívěsem

1) vybaveným brzdným zařízením

 80 km/h

2) bez brzdného zařízení a vážící více než 300 kg

 60 km/h

autobusy

 80 km/h

zemědělské traktory (s přívěsem nebo bez něj)

 30 km/h

Speciální rychlostní limity

---

Alkohol / drogy v krvi

Zákonný limit

Maximální povolená hladina alkoholu v krvi pro řidiče motorového vozidla je 0,02%.

Limit pro osoby řídící nebo dohlížející nad motorovým plavidlem nebo plachetnicí je 0,08%.

Test

Policie může náhodně vyzvat řidiče, aby se podrobil dechové zkoušce. Pokud je tento test pozitivní, může být po řidiči vyžadováno podstoupení krevního testu.

Policie může požádat řidiče, aby se podrobil testu drog, ve formě krevního testu.

Pokuty

Pokuty placené na místě

Norská policie je oprávněna ukládat a vybírat pokuty na místě při porušení dopravních předpisů.

Minimální a maximální pokuty

Níže jsou uvedeny některé z nejčastějších pokut:

Překročení povolené rychlosti:


Místní limit 
 60 km/h nebo nižší

Místní limit 
 70 km/h nebo vyšší

do 5 km/h

600 NOK    

600 NOK    

do 10 km/h

1,600

1,600

do 15 km/h

2,900 + 1 bod 

2,600

do 20 km/h

4,200 + 2 body 

3,600 + 1 bod

do 25 km/h

6,500 + 2 body

4,900 + 2 body

do 30 km/h

rozhodnutí soudu

6,500 + 2 body

do 35 km/h

rozhodnutí soudu

7,800 + 2 body

Při vyšším překročení rychlostního limitu, je řidič automaticky předvolán k soudnímu slyšení a v závislosti na závažnosti případu mu bude udělena vyšší pokuta a zabaven jeho řidičský průkaz.

Řízení pod vlivem alkoholu:

Hladina alkoholu


 0,02 - 0,05% 

 pokuta* 5,000 - 10,000 NOK

 0,05 - 0,10%

 pokuta * a podmíněný trest odnětí svobody

 0,10 - 0,12%

 pokuta * a podmíněný trest nebo nepodmíněný trest odnětí svobody

 0,12% a více

 pokuta * a nepodmíněný trest odnětí svobody

* pokuta se odvozuje od měsíčního příjmu pachatele (např. 1,5krát jeho měsíční plat)

Řidičské průkazy jsou odebírány na dobu nejméně 12-ti měsíců a motorista může být odsouzen k nejméně 14-ti dnů vězení.

Řízení pod vlivem některých léků je také považováno za trestný čin - léky, které mohou mít vliv na řízení jsou označeny na obalu červeným trojúhelníkem.

neoprávněné parkování: 750 NOK

nezapnuté bezpečnostní pásy: 1.500 NOK

osoba, mladší 15-ti let, s nezapnutým bezpečnostním pásem: 2.000 NOK (pokuta je udělena řidiči)

používání mobilního telefonu za jízdy: 1.300 NOK

nezastavení na červenou na křižovatce: 5.200 NOK + 2 body

předjíždění tam, kde je zakázáno: 5.200 NOK + 2 body

Zabavení vozidla

Pokud policie zastaví vozidlo, jehož řidič je pod vlivem alkoholu, může policista vozidlo dopravit na bezpečné místo, kde bude umístěno do doby, než může být zpětně přemístěno jinou osobou.

Bodový systém

Bodový systém je v Norsku v platnosti; každý řidič má kapitál 8 bodů. Řidičský průkaz bude pozastaven, pokud je řidiči odečteno všech 8 bodů.

Pravidla parkování

Speciální pravidla pro parkování

Parkovací místa a oblasti se zákazem parkování jsou jasně označené mezinárodními značkami.

V centrech měst, zejména v Oslu, je zastavení nebo čekání zakázáno v některých hlavních ulicích, a jakékoli opuštěné zaparkované vozidlo může být odtaženo policií. Ulice, v nichž je uplatňován tento zákaz, jsou označeny mezinárodním znakem pro omezení zastavení nebo čekání, s nápisem "All stans forbudt" (zastavení zakázáno), někdy s uvedením hodin, během kterých je zákaz v platnosti. Oblasti, ve kterých je zakázáno parkování, mohou být také označeny jedním bílým pruhem na okraji vozovky.

Parkovací hodiny se v Norsku již nepoužívají. Byly nahrazeny pay-and-diplay parkovacími automaty, jimiž si řidiči „platí“ přímo parkovací čas. Tyto automaty přijímají mince, bankovky a jakékoli kreditní karty, jejich logo je na nich vyobrazeno.

Výkon parkovacích předpisů

Botičky se v Norku nevyužívají. Nelegálně zaparkovaná vozidla mohou být odtažena.

Parkovací místa pro zdravotně postižené motoristy      

Držitelé povolení pro osoby se zdravotním postižením mohou využít:

- Parkování zdarma na veřejných parkovištích, v určených prostorech

- Bezplatné parkování v obytných oblastech, na místech k tomu určených

- Osvobození od mýtného na silničních okruzích

- Osvobození od poplatku za zimní pneumatiky

Držitelé zahraničních povolení s piktogramem invalidního vozíku využívají stejných výhod.

Světelné a dopravní značení

Semafory

V Norsku je používán systém tříbarevného semaforu, který je v souladu s Úmluvou o dopravních značkách a signálech (Vídeň, 1968).

Černé a bílé světelné signály se vztahují pouze na tramvaje.

Dopravní značení

Norsko ratifikovalo Úmluvu o dopravních značkách a signálech (Vídeň, 1968). Dopravní značky jsou v souladu se značkami uvedenými v dané Úmluvě, přičemž Norsko využívá model Aa (červeně ohraničený trojúhelník) jako výstražné znamení pro nebezpečí a model B, 2a (osmiúhelník) jako STOP znamení.

Nicméně v Norsku se vyskytují i některé dopravní značky, které nejsou v ostatních zemích běžně k vidění, například čtvercová modrá značka s automobilem a zmínkou 2 + v bílé barvě ("vozový park"), která znamená, že vozidla se 2 nebo více osobami na palubě mohou využít autobusové pruhy; čtvercové dopravní značky, označujících přítomnost rychlostních kamer; malé obdélníkové značky signalizující čísla výjezdů(EXITŮ) na dálnicích a hlavních komunikacích, a množství trojúhelníkových značek se žlutým pozadím, které upozorňují na dočasné nebezpečí.

Směrové ukazatele mají žluté pozadí na běžných komunikacích a modré pozadí na dálnicích. Evropské komunikace jsou označeny značkami, obsahujícími bílá písmena a číslice na zeleném pozadí; a všechny ostatní národní hlavní komunikace obsahují černé číslice na žlutém pozadí.

Vodorovné dopravní značení

Čáry uprostřed vozovky jsou žluté.

Bílá čára na okraji vozovky označuje omezení parkování.

Cyklopruhy na vozovce mohou být označeny podélnou přerušovanou čarou.

Železniční přejezdy

Přístup k železničním přejezdům je značen podle mezinárodních zvyklostí.

Povinné vybavení

Návštěvníci a obyvatelé

Bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy

Pro řidiče a všechny cestující soukromých vozidel je povinné mít zapnuté bezpečnostní pásy na předních sedadlech, pásy na zadních sedadlech musí být cestujícími použity v případě, že je jimi vozidlo vybaveno.

Pokud jsou navštěvující řidiči zproštěni povinnosti vůči bezpečnostním pásům ze zdravotních důvodů, musí být držiteli lékařského potvrzení. V případě, že chtějí tyto osoby řídit vozidlo registrované v Norsku, potřebují k lékařskému potvrzení i překlad do norštiny.

Děti

Děti do 135 cm musí být umístěny v dětském zádržném systému přizpůsobeném jejich velikosti. V případě, že jsou děti umístěny v zádržném systému umístěném proti směru, musí být deaktivován airbag. Řidičům je doporučeno, aby děti do 4 let věku přepravovali buď právě v zádržných systémech umístěných proti směru jízdy, nebo v zádržných systémech na zadních sedadlech vozidla.

Pro přepravu dítěte mezi 135 a 150 cm lze použít běžný bezpečnostní pás v kombinaci s pod-sedákem. Všechny dětské zádržné systémy musí odpovídat normám EHK R44-03 nebo 04.

Helmy pro cyklisty

Řidiči a spolujezdci motocyklů a mopedů musí nosit ochranné přilby.

Světla

Pro všechny řidiče je povinné používání jejich tlumených světel ve dne, a to v zastavěných oblastech, i mimo ně. Toto nařízení se vztahuje na všechna vozidla včetně motocyklů a mopedů.

Mlhovky nejsou povinné, nicméně v případě jejich použití, musí být použity současně s bočními, potkávacími, nebo dálkovými světly.

Výstražný trojúhelník

Všechna motorová vozidla musí mít na palubě výstražný trojúhelník (kromě motocyklů). Jeho použití je povinné v případě, že umístění vozidla na komunikaci tvoří překážku nebo nebezpečí pro ostatní účastníky silničního provozu. Pokud je vozidlo je snadno viditelné, je povoleno použít pouze výstražná světla.

Hasicí přístroj

Přítomnost hasícího přístroje na palubě vozidla není povinná, nicméně je doporučená.

Lékárnička

Přítomnost lékárničky na palubě vozidla není povinná, nicméně je doporučená.

Pneumatiky a hloubka dezénu

Minimální hloubka dezénu pneumatik pro vozidla nepřesahující hmotnost 3,5 tuny je 1,6 mm (3 mm pro zimní pneumatiky).

Ostatní

Zrcátka: tažná vozidla s přívěsem musí být vybavena speciálními zpětnými zrcátky.

Použití radarových detektorů je zakázáno.

Návštěvníci

Viz "Návštěvníci a obyvatelé", výše.

Obyvatelé

Reflexní vesty

Na palubě vozidel registrovaných v Norsku je povinné mít reflexní vestu. Vesta musí být uložena v dosahu řidiče a musí být použita v případě, že řidič musí opustit vozidlo odstavené na vozovce, nebo v odstavném pruhu na dálnici, případně přímo na vozovce, z důvodu poruchy, havárie nebo jiné komplikace.

Tyto předpisy se nevztahují na v zahraničí registrované automobily, nicméně zahraniční řidiči, kteří si v Norsku chtějí najmou vozidlo se musí ujistit o přítomnosti reflexní vesty na palubě vozidla.

Pneumatiky s hroty a sněhové řetězy

Pneumatiky s hroty mohou být použity v období od 1. listopadu do první neděle následující po Velikonocích. Zvláštní výjimky jsou poskytovány v severních provincií (Nordland, Troms, Finnmark), kde mohou pneumatiky s hroty použity od 15. října. Pokud jsou tyto pneumatiky použity na vozidle, musí být umístěny na všech čtyřech kolech. V Norsku je určen limit pro počet hrotů na jedné pneumatice, a to v rozmezí od 90-ti do 150-ti. Na vozidla, vybavená pneumatikami s hroty se nevztahují zvláštní rychlostní limity.

Zimní pneumatiky nejsou povinné pro osobní automobily, ale v případě, že jsou použity, musí být opět použity na všech kolech vozidla; minimální hloubka dezénu je 3 mm. Vozidla s letními pneumatikami musí použít sněhové řetězy pokud je komunikace pokryta sněhem či ledem.

Od 1. ledna 2015 musí být vozidla s povolenou celkovou hmotností 3,5 t nebo více, vybavena zimními pneumatikami na všech nápravách - včetně zatahovací a zdvihatelné nápravy - v období mezi 15. listopadu do 31. března. Minimální hloubka dezénu pneumatik je 5 mm. Vozidlo musí také být v zimním období vybaveno sněhovými řetězy (na palubě), nezávisle na stavu vozovky.

Na hranicích(nebo v pohraničních oblastech)  jsou často prováděny kontroly zaměřené na přítomnost sněhových řetězů na palubě vozidla. Pokud řetězy na palubě vozidla chybí, musí si je řidič buď zakoupit na hranicích nebo se vrátit na hranice.

V zimě je používání pneumatik s hroty zpoplatněné při jízdě skrze města Bergen, Oslo a Trondheim. Poplatek v jednom městě je platný pro všechna 3 města, nálepka musí být umístěna na čelním skle vozidla.

2014/2015 Poplatek za užívání pneumatik s hroty (1. Listopadu – 12. Dubna)


Vozidlo do 3.5 t

Vozidlo nad 3.5 t

 Denní nálepka

30 NOK

60 NOK

 Měsíční nálepka

400

800

 Roční nálepka

1,200

2,400

Informace o samolepkách, vztahující se na pneumatiky s hroty jsou k dispozici u dopravních orgánů.

Oslo

http://www.oslo.kommune.no/english/traffic_and_parking/studded_tyre_fee/

Pokuta za nezaplacení poplatku činí 750 NOK pro automobil.

Jízdní kola

Registrační formality

Jízdní kola v Norsku nepodléhají povinnosti registrace.

Pojištění

Jízdní kola nemusí být v Norsku pojištěna.

Cyklopruhy

V Norsku jsou k dispozici cyklistické pruhy, a to zejména v zastavěných oblastech. Kraje jako Vestfold a Rogaland mají dobře rozvinutou síť cyklostezek a města Tonsberg a Sandnes jsou velmi dobře přizpůsobená pro cyklistiku. Některé staré komunikace byly přetransformovány na cyklostezky, například komunikace umístěné v horách a podél západních fjordů.

Jízdní kola je možné pronajmout v mnoha hotelích, kempech, místních turistických kancelářích a sportovních obchodech.

Jízdní kola mohou být přepravována ve vlacích (s výjimkou rychlíků), loděmi a venkovskými autobusy.

Povinné vybavení

Jízdní kolo musí být vybaveno 2 brzdami, zvonkem a odrazkami na pedálech a na zadní části. Je-li jízdní kolo používáno v noci, musí být vybaveno předním a zadním světlem. Světla musí být také použita za snížené viditelnosti.

Bezpečnostní helma

Nošení bezpečnostních přileb není povinné, nicméně je doporučeno.

Speciální právní úprava

Cyklista může být pokutován v následujících případech:

- Nedodržení značení se zákazem jízdy

- Nesesednutí z kola při použití přechodu pro chodce

- Nezastavení na červenou

- Nepoužívání světla v noci nebo za snížené viditelnosti

Další informace jsou k dispozici na internetové adrese

http://www.bike-norway.com

Dopravní nehody

Hlášení o nehodě

Nehoda, při které byla způsobena škoda na zdraví musí být hlášena na policii a záchrannou službu.

Pozn.:

Účastníkům silničního provozu, kteří se podíleli na dopravní nehodě, nehledě na to zda byla při nehodě způsobena pouze hmotná škoda nebo i škoda na zdraví, je doporučeno vyvarovat se konzumace alkoholu v časovém úseku 6-ti hodin po nehodě, během níž může policie požadovat jejich podstoupení testu na přítomnost alkoholu v krvi.

Čísla tísňových linek

Hasiči: 110

Policie: 112

Ambulance: 113

Pojistné formality

Při způsobení dopravní nehody je pro její účastníky povinná výměna osobního údajů, jako je jméno, adresa a název pojišťovny. Pokud všechny zúčastněné strany souhlasí, mělo by být současně vyplněno evropské prohlášení o nehodě, které, byť není povinné, velmi napomáhá pojišťovnám při řešení nehod.

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018