Jak v zimě předcházet vyšší spotřebě

6. 1. 2018

Motor v zimě nepracuje v optimálních podmínkách, ale spotřeba stoupá také kvůli častějšímu využívání spotřebičů, jako je topení, rozmrazování skel nebo vyhřívání sedaček či volantu. Přinášíme vám 5 tipů, na co se zaměřit, aby spotřeba v zimě byla co nejpříznivější.

Zahřívání motoru
Zahřívat motor vozu na volnoběh dlouhým stáním není to správné řešení. Naproti tomu studený motor zvláště v mrazech není dobré hned po startu příliš vytáčet a zatěžovat. Na druhou stranu nemá význam čekat, až se zahřeje volnoběhem. Takovým způsobem se motor ohřívá jen velmi pomalu a delší dobu tak spotřebovává více paliva. Doporučuje se nastartovat a nechat motor běžet několik desítek sekund než se rozpohybuje olej a poté se rozjet.

Zbytečné popojíždění
Čím více studených startů motor absolvuje, tím vyšší bude mít spotřebu i opotřebení. Rozmyslete si tedy, zda vám stojí za to kvůli pár set metrům vůz startovat a není lepší si dojít pěšky. Věčným popojížděním se totiž motor nemusí stihnout ohřát na provozní teplotu ani během celého dne.

Přebytečná zátěž
Využití střešního boxu omezte v zimě na minimum a například po návratu z hor ji odmontujte. Box zvyšuje odpor vzduchu, jenž roste násobně s rostoucí rychlostí vozidla. V závislosti na rychlosti tak může spotřeba růst i v řádech desítek procent, respektive o celé litry. Netřeba připomínat, že jakýkoliv přebytečný náklad obecně spotřebu zvyšuje.

Tlak v pneumatikách
Pneumatiky by měly být nahuštěny na optimální tlak udávaný výrobcem. Proto se obecně doporučuje stav nahuštění pravidelně kontrolovat. Nesprávný tlak způsobuje nerovnoměrné opotřebení pneumatik, což zkracuje jejich životnost. Pokud jsou gumy podhuštěné, kromě horší jízdní stability roste v důsledku vyššího odporu i spotřeba pohonných hmot. Jakmile se ochladí, tlak vzduchu v pneumatikách klesne.

Kvalitní palivo
Zimní nárůst spotřeby je možné kompenzovat použitím kvalitnějšího paliva. Prémiovou naftu či benzín má ve své nabídce mnoho sítí čerpacích stanic. Mají vylepšené vlastnosti díky vysokému cetanovému číslu u nafty nebo oktanovému číslu u benzínu i díky speciální formulaci aditiv. Motor zpravidla lépe startuje, má vyšší výkon, tišší spalování a palivo dokonale prohoří. Díky tomu klesá spotřeba pohonných hmot.

accident-2179334_1280

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018