Lexus RX používá světla s rotujícími zrcadly

12. 8. 2019

Dobře vidět a být viděn je pro bezpečný pohyb na silnici základ. Automobilky se proto předbíhají, kdo vytvoří lepší způsob osvětlení. Lexus se v tomto závodě už léta drží na čelní pozici a během prezentace nové verze modelu RX představil světu inovativní systém BladeScan, který zásadně zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost na silnicích. Jak přesně toto řešení funguje?

Lexus jako první zavedl LED reflektory a stal se i prvním výrobcem, který vybavil auto adaptivními dálkovými světlomety. Systém AHS (Adaptive High-beam System) v současné době používá LED světla umístěná ve dvou řadách nad sebou. V každém reflektoru jich je 24 až 28 nahoře a 16 dole. Záření se kontroluje individuálně u každé diody, a to v reálném čase. Podařilo se tak získat precizní světelný svazek dosahující 1,7 stupňů, což ve spojení s kamerou, jež rozpoznává osvětlení jiných automobilů, umožňuje dobře nasvítit silnici, aniž byste oslepovali jiné řidiče. To ale není všechno.

lexus_ahs

Zásadní změna

Tajemství systému BladeScan spočívá ve speciálních modulech nacházejících se ve vnitřních nárožnících obou reflektorů. Skládají se ze dvou rychle se otáčejících zrcadel ve tvaru lopatek větrného mlýnu (právě z anglického označení tohoto prvku pochází název BladeScan). LED diody nesměrují světla přímo dopředu, ale po úhlopříčce směrem k modulu. Ten zase, díky synchronizaci otáček zrcadel a dynamickému zapínání a vypínání jednotlivých diod, umožňuje zatemnění některých oblastí. Ovšem ještě před tím, než se světlo definitivně dostane před vozidlo, musí projít čočkou.

Technologie BladeScan je přesnější než dosavadní řešení. Přesnost světelného svazku v tomto systému dosahuje až 0,7 stupně. Zavedení systému je také levnější než přidávání dalších LED diod, což dělají někteří výrobci, aby zlepšili rozlišení osvětlení svých vozů. V případě nového Lexusu RX s technologií BladeScan je v každém reflektoru pouze 10 LED zdrojů.

lexus_rx_bladescan

Lepší viditelnost a bezpečnost

Nové řešení Lexusu navíc umožňuje poslat ještě více světla do oblastí, které doteď nebyly tak dobře osvětlené. Inženýři z Lexusu zdůrazňují, že díky použití technologie BladeScan budou řidiči schopni rozpoznat chodce na krajnici už ze vzdálenosti 56 metrů. V případě dosavadního systému činila tato vzdálenost 32 metrů. Přínos pro větší bezpečnost je tedy nesporný.

Sdílet článek:

Více na webu Lexus

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018