Nová Škoda Scala je tu! Přestavuje budoucnost značky

5. 1. 2019

Škoda odhalila očekávaný model Scala. Kompakt má zaútočit na konkurenci, jakou je Volkswagen Golf či Kia Ceed. Novinka, která byla postupně odhalována už delší dobu, už tedy nekryje roušku tajemství a známe o ní všechny důležité informace. Kompaktní hatchback bude představovat revoluci pro celou značku.

Škoda Scala zavádí čerstvý designový jazyk spolu s filozofií Simply Surprising , zcela odlišný koncept interiéru, startuje přechod automobilky na moderní koncernovou platformu MQB A0 a jako první model automobilky přichází s více „vychytávkami“ na poli technologií. Zmínit se kromě asistenčních systémů vyplatí dynamická směrovka koncových světel či nápis Škoda, který na elektricky ovládaných pátých dveřích nahrazuje klasické logo. Změn a novinek je ale mnohem víc.

scala_02

Přední část vozu se může pochlubit částečně diodovými reflektory již od základní výbavy, Škoda ho však prezentuje zejména s příplatkovými Bi-LED světlomety, kde se ledky starají nejen o potkávací, ale i dálková světla. Čelní maska ​​dostala netradičně vertikální sklon, díky čemuž auto působí agresivněji. Profil vozu je část, která nejvíce připomíná duchovního předchůdce Scaly, model Rapid Spaceback. Zachovány zůstaly zejména základní proporce a poměr kapoty ke kabině, změněné jsou však výraznější prolisy, které mají automobil opticky prodloužit. Střecha má jemně klesající tendenci a ukončuje ji aerodynamicky funkční střešní spoiler.

Zadní část také odkazuje na starší Rapid. Za příplatek totiž může sklo pátých dveří sahat podobně nízko, jako tomu bylo právě při dosluhující hatchbacku. Na víku kufru se leskne nápis Škoda, novinka, kterou do evropského portfolia značky zavádí právě Scala. Koncová světla jsou ve vyšší konfiguraci plně diodové a jako první v rámci škodovek nabídnou dynamickou směrovku, která byla dosud v koncernu vyhrazena pouze pro potřeby Audi a Volkswagenu. Zadní světla se na první pohled podobají na Karoq či KodiaQ, jejich diodový podpis je však dostatečně odlišný. Společná s dvojicí SUV je i struktura plastů světla, která odkazuje na tradici českého křišťálu.

scala_cgi_01_

Oproti konkurenci v podobě modelů VW Golf či Kia Ceed je Scala s délkou 4 362 mm nejdelší a nabízí druhý největší rozvor (2 649 mm), Korejec disponuje jedním extra milimetrům. Česká novinka za Ceed o pár milimetrů zaostává iz pohledu šířky, kterou definuje hodnota 1 793 mm, situace zde je však téměř vyrovnaná – rozdíl se počítá pouze na milimetry. Na výšku je z trojice největší Golf, který Scale prorůstá o 20 mm, střecha Škody je přitom od země vzdálena 1 471 mm.

Škoda si na prostorných interiérech zakládá odjakživa a projevilo se to i na Scale. Kompakt disponuje mohutným kufrem o objemu 467 litrů, což ho jednoznačně katapultuje na špičku hatchbacků segmentu C. Po sklopení zadních opěradel navíc vznikne a poměry třídy malá jeskyně, do které vejdete až 1 410 litrů zavazadel. Vedle standardních detailech, jakým je například deštník ukrytý ve dveřích, zde nezapomněli ani na nové triky.

scala_10

Scala je prvním nositelem nové koncepce, která se zakládá na dvou velkých digitálních obrazovkách. Dominantou přední části kabiny je centrální plovoucí displej s úhlopříčkou 9,2 „spolu s digitálním přístrojovým štítem s rozměrem 10,25 palců. Dvojice nebude nabízena od základní výbavy, podle očekávání půjde o záležitost příplatků. Zájemci o vozidlo se může těšit na vylepšenou kvalitu materiálů v interiéru vozidla, větší poměr změkčených plastů a zajímavé řešení, které znovu odkazuje na český křišťál: Několik dekorační lišty v kabině dostali povrch s netradiční strukturou, který by se od nynějška měl ve vozidlech Škody objevovat pravidelně . Potěší i přítomnost náladového osvětlení interiéru v bílé nebo červené barvě.

Ke komfortu na palubě přispěje i vyhřívání předních a zadních sedadel, volantu či čelního skla. Vnitřní teplota se zde i nadále reguluje hardwarově prostřednictvím přehledného panelu umístěného pod výdechy klimatizace. Automobilka se pochlubila i přítomností nové generace mobilních on-line služeb Škoda Connect, jejich fungování však budeme muset prověřit až v domácím testu.

scala_24

Asistent změny jízdního pruhu upozorňuje až do vzdálenosti 70 m (o 50 m dále než asistent na eliminaci mrtvého úhlu) na vozidla, která se k vám přibližují zezadu a mají v úmyslu vás předjíždět, resp. už předbíhají. Samozřejmostí je i přítomnost adaptivního tempomatu, který je aktivní až do rychlosti 210 km / h. Škoda zatím nespecifikovala, zda má i funkci Stop & Go, dá se však očekávat, že v kombinaci se samočinnou převodovkou bude dostupná.

Na dálnici má posádku už v základní výbavě hlídat Lane Assist určený na eliminaci nežádoucího opuštění jízdního pruhu a Front Assist s funkcí nouzové brzdy. Auto bude v případě potřeby také schopné samostatně zaparkovat. Pokud by v Scale došlo k nehodě, posádku může chránit až devět airbagů, řidiči a spolujezdci pomůže i předpínání bezpečnostních pásů. Ve srovnání s dosluhující Rapidem udělala Škoda z hlediska bezpečnosti a celkové technologické úrovně výrazný krok vpřed.

scala_14

Každý motor, který bude mít Scala k dispozici, již nyní splňuje emisní normu Euro 6d-TEMP, problémem při nástupu do prodeje by se tedy hatchback měl vyhnout. O pohon se ze začátku budou starat dvě zážehové a jedna vznětová jednotka. Později do nabídky přibude i motor spalující CNG. Ten bude nést přívlastek G-Tec. Základem portfolia bude agregát 1.0 TSI laděný na 70 kW (95 k) a 175 Nm kombinovaný s pětistupňovým manuálem. Litrový tříválec bude dostupný i ve verzi s parametry 85 kW (115 k) a 200 Nm, spojený přitom bude nejen se šestistupňovou manuální převodovkou, ale i se sedmistupňovým samočinným ústrojím DSG.

Stejnou kombinaci řadících skříní dostane i čtyřválcový benzínový vrchol v podobě 1.5 TSI s točivým momentem 250 Nm a výkonem 110 kW (150 k) či turbodiesel 1.6 TDI produkující 85 kW (115 k) a 200 Nm. Úsporné CNG by mělo na přední nápravu posílat hodnoty 66 kW (90 k) a 145 Nm, půjde tedy o nejslabší pohonnou jednotku v portfoliu.

scala_06

Příznivci dynamické jízdy se mohou těšit na příplatkový sportovní podvozek s výběrem dvou režimů – Normal a Sport. Se systémem Sport Chassis Control je Scala automaticky o 15 mm nižší, zároveň však nabízí i ventilem ovládané tlumiče s proměnlivou charakteristikou průběhu tlumení. Ve sportovním režimu by měly zostřit i reakce volantu, motoru a převodovky.

Sdílet článek:

Více na webu Škoda Auto

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018