foto: HoppyGo

HoppyGo vytvořilo detailní kalkulačku nákladů

20. 10. 2023

Každý, kdo si chce osobní vozidlo pořídit, si musí připravit balík peněz nejen na úvodní investici. Ne vždy si kupující předem dobře spočítá, kolik peněz jej provoz auta bude do budoucna ještě stát. P2P carsharingová platforma HoppyGo připravila speciální kalkulačku. Ta majitelům snadno spočítá, kolik do automobilu musí průběžně investovat.

01_DSC8118ret-ve-velke-velikosti
foto: HoppyGo

Co jsou ty základní parametry, které musí majitel auta znát, aby si dokázal vypočítat, kolik jej stojí jeho provoz? Hodnota automobilu, rok výroby a průměrný roční nájezd. Kalkulačka HoppyGo už na základě těchto tří informací dokáže odhadnout, kolik peněz majitel do svého vozidla ročně vloží.

Pro zpřesnění finálního výpočtu ale v HoppyGo počítají s dalšími 6 parametry, které jej ovlivňují. Patří sem náklady na palivo, amortizace (formou částky, o kterou se za rok snižuje hodnota automobilu), pravidelný servis, pojištění, nečekané opravy, administrativní zátěž (např. dálniční známky, parkování, STK).

screenshot_HG_kalkulacka-ve-velke-velikosti
foto: HoppyGo

Počítá se také s náklady, jako je mytí vozidla, nebo cokoliv dalšího, co majitele automobilu napadne započítat. To je možné přidat mezi jiné náklady.

Každý kilometr u běžného vozu se spotřebou 7 litrů pohonných hmot stojí zhruba 2,5 koruny. Po zohlednění všech ostatních výše zmíněných nákladů vás u vozu v hodnotě 200 až 300 tisíc vyjde jeden kilometr v průměru na 5 korun, tedy na dvojnásobek toho, co dáte pouze za pohonné hmoty.

01_DSC8020ret-ve-velke-velikosti
foto: HoppyGo

Tedy při nájezdu 20 000 km je to rázem 100 000 Kč za rok. Dle interních dat HoppyGo náklady na provoz automobilu pořízeného za 200 000 Kč dorovnají tuto hodnotu za 2-3 roky. Průměrný nájezd automobilu v ČR je 20 000 km ročně, jen palivo tak při průměrné spotřebě 7 litrů na 100 km přesahuje ročně náklad 50 000 Kč.

Administrativní poplatky jsou nejvyšší při pořizování ojetých vozidel. Člověk musí platit za přepis vozidla, evidenční kontrolu, ekologický poplatek, první servis, u kterého se dělá vždy obsáhlejší, tedy dražší, kontrola.

DSC06357ret-ve-velke-velikosti
foto: HoppyGo

Dálniční známka je dalších 1 500 Kč (navíc nejspíše bude od 1.3. 2024 stát dokonce 2 300 Kč). Každé dva roky musí starší automobily podstoupit technickou kontrolu a měření emisí, dohromady v průměru více než 2 000 Kč, tedy ročně přes 1 000 Kč.

Nejen na majitele ojetých automobilů se vztahuje povinnost platit si povinné ručení. To v ČR stojí průměrně 6 500 Kč ročně. Nepovinné havarijní pojištění je v průměru dalších 9 500 Kč ročně. Dohromady v průměru 16 000 Kč. Jisté je, že majitel zaplatí minimálně 4 tisíce, nezřídka ale 20 či více tisíc.

HoppyGo_app_image
foto: HoppyGo

Do pravidelných servisních úkonů je potřeba započítat výměnu pneumatik spolu s jejich vyvážením dvakrát ročně, případně jejich uskladnění. A spadají sem také garanční prohlídky, výměna oleje a další věci.

Dle informací HoppyGo je potřeba počítat s 3 až 15 tisíci ročně. K tomu se navíc mohou přidat nepředpokládané opravy. Čím starší auto, tím větší možnost, že budou potřeba – mohou vystoupit až do desítek tisíc korun ročně.

Nezanedbatelná je také amortizace vozidla. Při vysokém nájezdu má automobil už asi po třech letech používání zhruba poloviční hodnotu a nejpozději do pěti let od výroby se na tuto hodnotu dostane zcela jistě.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018