Odborník radí, jak správně poutat autosedačku

11. 11. 2019

Autosedačku upínejte proti směru jízdy ideálně do 3-4 let věku a vždy ji vybírejte s dítětem. Vyplatí se si ji také vyzkoušet přímo v autě. Která dětská autosedačka bude v roce 2020 vůbec největší hit? Přinášíme vám nejdůležitější informace a rady o autosedačkách přímo od renomovaného odborníka, sympatického Petra Horáčka z firmy BabyDirekt, provozující web FunBaby.cz.

Nejčastější prohřešky v poutání dětských autosedaček?

V dnešní době, kdy se nám blíží zimní období, bývá největší prohřeškem poutání dětí v bundách. Je to obrovský problém, neboť bunda nebo několik vrstev oblečení nezaručují, že jsou bezpečnostní pásy správně vedené a správně dotažené. Může se pak stát, že při jízdě pás sklouzne, není v té poloze, ve které má být a správně dítě nechrání.

Vždy proto doporučuji auto předem nastartovat a nechat ohřát. Nechat auto temperovat alespoň 5 -10 minut a pak dítě dát do autosedačky bez bundy. Případně volit přídavný fusak, který je určen přímo pro autosedačky nebo deku. Vždy je třeba zaručit správné a účinné vedení pásu.

Před volně ležícími předměty pomůže ochránit stříška.Autosedačka Baby Safe 2 isize.

Jaké autosedačky jsou u nás nejpopulárnější?

Samozřejmě ty nejbezpečnější. V současnosti platí nová norma i-size s označením ECER 129, která požaduje crashtesty také na boční náraz, což původní norma nepožadovala.

Povinně jsou nyní autosedačky homologovány a zkoušeny tedy i na boční náraz. Další změnou je, že děti musíme vozit minimálně do 15 měsíců věku proti směru jízdy.

Ideální tedy je vozit dítě proti směru jízdy do 3-4 let a pak přejít k autosedačce patřící do té poslední skupiny, které už jsou po směru jízdy.

Nejbezpečnější je volit autosedačky od osvědčených výrobců. V dnešní době výrobci, kteří jsou na trhu dlouho, mají bohaté zkušenosti s autosedačkami a nedovolí si vyrobit něco, co by nebylo bezpečné. Navíc tito výrobci mají vlastní crash test centrum. Z tohoto důvodu jsou produkty, než vůbec jdou do prodeje, podrobeny náročným testům. Výrobci je testují, tak dlouho dokud nejsou spokojeni a nutno podotknout, že jdou nad rámec povinných norem a legislativních požadavků, například se zkouší se při vyšších rychlostech než je požadováno.

LIFESTYLE_CS_DUALFIX_i-SIZE_SleepingBaby_RWF_2018_300dpi

Jak vybírat optimální autosedačku?

Když přecházím z autosedačky „vajíčka“ k další autosedačce rozhodně se vyplatí jít vybírat autosedačku s dítětem a vyzkoušet jí přímo v autě. Je důležité vybrat autosedačku podle dané váhové, respektive výškové kategorie.

Norma i-size totiž dnes už uvádí výšku, nikoliv váhu jako směrodatnou kategorii. To je pro rodiče určitě praktičtější. Zatímco naše, česká legislativa uvádí, že dítě má být v autosedačce do 36 kilogramů nebo 150 cm výšky, výrobci už dnes neoznačují autosedačky podle váhy, ale podle výšky.

Dnes jsou velmi populární autosedačky s funkcí 360stupňového otočení. Pro každou maminku je příjemnější, že si takovou autosedačku může díky rotaci natočit ke dveřím, s dítětem lépe manipulovat, a hlavně dostatečně dobře upevnit bezpečnostní pásy. Hlavní výhodou takové autosedačky je snadná kontrola správného vedení a dotažení bezpečnostních pásů, neboť, když je dítě špatně připoutané, tak je k ničemu. U této autosedačky s možností 360stupňového otočení můžete jezdit proti směru i po směru jízdy a je možné tuto autosedačku využívat až do 105 cm výšky dítěte, tzn. přibližně do 4 let.

Ještě vychytanější autosedačky počítají navíc s možností prodloužení místa pro nohy. Jak dítě roste, je možné měnit i tento prostor a zaručit tak pohodlné cestování v protisměru jízdy.

Rada Petra Horáčka o autosedačkách na závěr:

Cestování v protisměru je úplně to nejbezpečnější, co můžete pro své děti udělat.

Malé děti nemají zpevněné svaly v oblasti páteře. Proporčně mají větší hlavičku vůči tělu než dospělí. Pokud jede dítě v autosedačce po směru jízdy a dojde k čelnímu nárazu, tak je vzniklá energie a síla, která působí na krční páteř, daleko vyšší než případě, když je dítě v autosedačce proti směru jízdy. V takovém případě je totiž vzniklá síla daleko lépe rozložena mezi autosedačku a celou horní polovinu těla. Já to lidem vždy přibližuji prostřednictvím tohoto příkladu. Když se někdo topí v zamrzlém rybníce, je nutné se po ledu plazit, a tak člověka zachránit. Pokud bych na ledové ploše stál, propadl bych se také. Správné řešení je tedy sílu rozložit na co největší plochu a stejně koncepčně fungují i sedačky proti směru jízdy.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018