Foto: Sabina Kvášová

Pod stromeček elektroauto

22. 12. 2022

Říká se, že kdo si jednou pořídí elektrické auto, už nikdy nebude chtít nic jiného. Možná si právě vy letos plánujete udělat velkou radost pod stromečkem a přemýšlíte o koupi elektrovozu. Pokud vnímáte tento krok jako cestu do neznáma, přinášíme vám pár věcí, které byste o vozech na elektriku měli znát!

nabijecka
Foto: Sabina Kvášová

Jak často a jak dlouho nabíjet?

Možná si před koupí automobilu lámete hlavu a nejste si jistí, jak často a jak dlouho vlastně elektromobil nabíjet. My vám to trošku usnadníme. Průměrný nájezd aut v Česku se pohybuje pod 20 tisíc kilometrů za rok a spotřeba elektroaut se drží pod 20 kWh na 100 km.

Pokud se budeme držet této hodnoty, tak průměrný elektro vůz ročně spotřebuje 4 000 kWh elektřiny. S předpokladem domácího nabíjení kolem 10 kWh to ve výsledku znamená zhruba 400 hodin u nabíječky. Pro lepší představu je to o něco víc než hodinu denně. U rychlejšího nabíjení například 50 kWh to pak bude 80 hodin nabíjení ročně, tedy zhruba hodinu a půl týdně.

Pokud se vám to zdá příliš složité, nezoufejte! Existují dnes už i aplikace, které počty udělají za vás. Zadáte si odkud kam chcete jet a aplikace jednoduše vypočítá, zda a jak dlouho budete muset nabíjet.

IMG_9204
Foto: Sabina Kvášová

Jak je to s cenou?

Z pohledu pořizovací ceny se elektromobily v tuzemsku zatím tolik nevyplatí. Úspora ovšem přichází už během samotného provozu. Nejoblíbenější elektromobily u nás uvádějí spotřebu zhruba 18 kWh/100km.

Průměrná cena elektřiny je aktuálně kolem 5,80 Kč/kWh. Náklady na 100 ujetých kilometrů v tomto případě činí pouze 104 korun. Dodavatelé elektřiny navíc pro majitele elektromobilů nabízejí výhodné tarify, se kterými se lze při nočním dobíjení vozu dostat ještě na nižší částku za kWh. Další možností je automobil dobít na veřejných stanicích, kde se cena pohybuje od 6 Kč/kWh. Počáteční investice je tedy o něco větší než u běžného automobilu, postupem času se vám ovšem začne vracet

Pokud přemýšlíte o koupi elektromobilu, ale nemůžete si ho zatím dovolit, je tu i další varianta, která udělá vaší peněžence radost a tou je tzv. operativní leasing.

Popularita operativního leasingu u jednotlivců, ale i podnikatelů rok od roku roste. Lidé si ho velmi oblíbili, protože při něm není vyžadována žádná akontace, ani vstupní poplatky. Jedná se vlastně o dlouhodobý pronájem auta, stejně jako si pronajímáte třeba byt. V ceně je servis auta, pojištění, asistence, STK i dálniční známka.

Klient platí každý měsíc předem dohodnuté splátky, přičemž po splacení si může vybrat opět nové a bezpečnější auto. V případě naší společnosti je také možné dohodnout se na odkupu vozidla,“ vysvětluje Monika Vocílková ze společnosti Arval.

Levnější servis

Při porovnání se spalovacím motorem se elektroauto skládá z méně dílů, tím pádem odpadají i servisní úkony, jako je například výměna oleje. Provoz elektrického vozu tak slibuje v servisních garážích úsporu. Elektromotor je prostě méně náročný na údržbu – rozloučit se můžete i s měřením emisí a starostmi o výfukový systém. Nižší servisní náklady a úspora času jsou tak dalším benefitem při koupi elektromobilu.

IMG_6397
Foto: Sabina Kvášová

Centrum Prahy zdarma

K již aktuálně platným benefitům pro majitele elektromobilů, jako je zproštění povinnosti kupovat dálniční známku, se do budoucna uvažuje o prosazení dalších výhod.

Jednou z diskutovaných věcí je možnost využívat vyhrazené jízdní pruhy ve městech. Na takové schválení si ještě sice počkáme, ale vyhlídky jsou to velmi dobré.

Už teď jsou auta na elektrický pohon ve městech zvýhodňována. Například hlavní město Praha nabízí parkování pro plug-in hybridy a elektromobily zdarma tam, kde byste s běžným spalovacím motorem museli platit.

Jaké faktory ovlivňují dojezd?

IMG_9981
Citroen e:C4: foto Žena v autě.cz

U různých typů vozů se dojezd výrazně liší, někdy i o stovky kilometrů. A je proto důležité si před pořízením auta říci, k jakému účelu ho budeme používat.

Zda potřebujeme jezdit delší vzdálenosti a vyšší počty km nebo vůz bude využíván jen v městském a příměstském provozu. Současná generace vozů disponuje již dojezdem s oficiálně udávanou hodnotou kolem 300 kilometrů a více.

V reálu je ovšem potřeba počítat s hodnotou většinou o cca 20 % nižší. Automobilky vyrábí i vozy s dojezdem nižším. Ty jsou cíleny na méně náročné zákazníky, kteří auto používají do města, na nákup nebo do práce a nepotřebují jezdit delší vzdálenosti. Jejich hlavní výhodou je cenová dostupnost. Například do Alp byste s nimi ale jet asi nechtěli.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018