Při kontrole oleje nespoléhejte pouze na kontrolky

4. 2. 2019

Auto prošpikované eletronikou může být dobrým pomocníkem, ale bezhlavě se spoléhat na moderní technologie se také nemusí vyplatit. To platí i u tak běžné činnosti, jako je kontrola motorového oleje. Jak tedy správně postupovat?

Podle různých návodů a doporučení by měla být hladina oleje někde uprostřed minimální a maximální hladiny, kterou ukazuje měrka. Ale je to opravdu tak? Olej je cenným platidlem nejen pro motor, ale značné množství oleje jsou schopné nasát i turbodmychadla a vydatnou olejovou koupelí nepohrdne třeba i variátor.

Foto_1

Počítač vyšle pokyn pro řidiče tehdy, až když je hladina oleje opravdu nízká. To může směřovat k nasátí vzduchu do olejového čerpadla a motor bude na chvíli pracovat na sucho. Kontrolka na palubní desce ve skutečnosti informuje řidiče o nízkém tlaku v mazací soustavě, a to není stejné, jako nízký stav oleje.

Řidiči se bohužel málokdy dívají pod kapotu a spoléhají jenom na eletroniku. To může být chyba, protože čidla a realita jsou dvě rozdílné věci. I když si často stěžujeme na nespolehlivou elektroniku, tak s ohledem na naše pohodlí ukazatelům počítače rádi důvěřujeme.

A jak správně úroveň oleje ověřit? Motor vozidla by měl být rozehřátý, ale ne zase po nějaké ostré a divoké jízdě. Nejlepší je počkat nějakých 11 až 20 minut. Vyjmout měrku, otřít ji hadrem, vsunout ji zpátky a po opětovném vyjmutí zjistit hladinu oleje. Aby to bylo spolehlivé, tak by auto mělo stát na rovném povrchu.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018