Zdroj: fotobanka automobilky Peugeot

Důležitost pohodlných sedadel v autě

23. 7. 2020

Z pohledu zákazníka musí sedadla v automobilu plnit tři základní funkce: poskytovat dostatečné a pohodlné místo k sezení, líbit se a chránit posádku.  Za 60 let prošla sedadla významnými technologickými etapami. Jaká je jejich budoucnost? Na to odpoví značka Peugeot v následujícím článku.

Zdroj: fotobanka automobilky Peugeot

Historie pohodlného sezení v autě

V roce 1955 se u sériových vozů poprvé objevily možnosti nastavení sedadel (sklon opěradla, výška sedáku atd.). Samotnou kapitolou byla sedadla vrcholného modelu značky tehdejší doby, Peugeotu 403, u nějž se sedadla dala upravit na lehátka. V roce 1957 se poprvé objevila u užitkových vozů funkce přístupu na zadní sedadla. Další inovace jsou novější, jako dělení zadní lavice 2/3–1/3 (např. Peugeot 306) nebo přidání třetí řady sklopitelných sedadel (Peugeot 5008).

V roce 2007 využil Peugeot příležitosti uvedení nové platformy EMP2 a zahájil vývoj modulární příčné výztuže pro přední sedadla, která se poprvé objevila u vozu 308 v roce 2014. Výhodou této výztuže byla úspora hmotnosti, současně vyšší bezpečnost a pohodlí, sedadla jsou lehčí, účelnější a levnější. Stejná výztuž se používá i u platformy CMP a vyrábí se v Evropě, Číně a Latinské Americe.

Zdroj: fotobanka automobilky Peugeot

Jiný kraj, jiná očekávání

Sedadla jsou jedním z klíčových prvků vozů Peugeot s výrazným ekonomickým dopadem. Jejich výrobní cena může přesáhnout několik tisíc eur. Kompletní sada sedadel se skládá z místa řidiče, spolujezdce a zadních sedadel a tvoří ji celkem 150 dílů. Ve světě se pojem komfortu liší podle zeměpisných oblastí:

  • V Europě se poptávka zaměřuje na prvotřídní komfort, zákazníci vyžadují přesné držení těla, boční podporu a oporu při dlouhých cestách. U druhé řady je prvořadá možnost sklopení sedadel.
  • V Číně se poptávka týká komfortu první řady a zadní lavice, sedadla mají být měkká, jen s menší boční oporou. U vyššího segmentu zákazníci očekávají bohatší výbavu a příslušenství na zadních sedadlech.
  • V Jižní Americe se poptávka zaměřuje na pohlcení vibrací a optimální vibrační komfort na předních sedadlech a zadní lavici.
Zdroj: fotobanka automobilky Peugeot

Budoucí sedadla: móda a pohodlí

V budoucnosti budou sedadla stále více ovlivněna módou. Barvy a materiály použité pro čalounění sedadel budou inspirovány hlavními trendy v oblasti konfekce a nábytku. Návrháři se rovněž zaměřují na pohodlí cestujících. Jednou z nedávných inovací je zabudování pneumatických vaků do pěny sedadel, což umožňuje, aby se sedadla přizpůsobila postavě uživatelů. Peugeot nabízí u mnoha vozů jako součást příplatkové výbavy systém masáže zad, který zákazníci velmi oceňují, protože napomáhá uvolnění a současně aktivuje zádové svalstvo.

V době vozů se samočinným řízením budou sedadla pro uspořádání interiéru vozu klíčová více než kdy jindy. Budou muset nabídnout celou řadu možností úpravy prostoru pro cestující, jak je vidět v koncepčním vozidle Peugeot e-Legend. Cílem je proměnit čas strávený v autě na chvíle pohodlí a relaxace. V té době nahradí kovový rám sedadel z části kompozit, díky němuž budou sedadla útlejší a v kabině tak bude více prostoru.

Sdílet článek:

Více na webu Peugeot

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018