Foto Katerina Habrunova

Test: praktická Škoda Fabia

14. 3. 2022

ŠKODA FABIA je nejprodávanější auto v Česku. Aktuální, 4. generace se chlubí modernizovaným designem, praktičností a pokročilými asistenčními systémy, které dosud nabízely spíše vozy vyšších tříd. Žena v autě.cz otestovala kvality nového modelu FABIA.

IMG_9326
Foto ŠKODA FABIA: zdroj Žena v autě.cz

Díváme se

Design nového modelu FABIA navazuje na 3. generaci a zároveň rozvíjí současný vzhled ostatních modelů ŠKODA. Nová FABIA efektně kombinuje elegantní vzhled výrazné přídě s LED světlomety s dynamickými
křivkami
. Na první pohled je znát, že jsou rozměry nového modelu FABIA velkorysejší.

Nová generace stojí na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen. Díky tomu je ve srovnání se svým předchůdcem o 11 cm delší – měří 4,1 metru. K větší prostornosti přispívá také delší rozvor (o 94 mm delší, tedy 2 564 mm) a větší šířka vozu (o 48 mm vyšší, tedy 1 780 mm).

Style_34dashboard
Zdroj: foto ŠKODA FABIA

Nasedáme

Stačí se na chvíli posadit za volant a FABIA promluví na každého řidiče svým kvalitním zpracováním a materiály. V interiéru s novým designem upoutají pozornost madla dveří, výdechy klimatizace, horizontální dekorační lišta, centrální (až 9,2″) obrazovka a digitální kokpit s úhlopříčkou 10,25“ s pěti různými možnostmi zobrazení, nabízený na přání. Ve vnímaném komfortu a intuitivnosti ovládání FABIA rozhodně exceluje.

Style_dashboard_logo_detail
Foto: zdroj: ŠKODA FABIA

Infotainment lze snadno ovládat na volantu, přes dotykovou obrazovku nebo hlasem prostřednictvím digitální asistentky Laury. Stačí na ni zavolat, vyřknout své přání a Laura už zvolí místo konečné destinace v navigaci a napíše SMS.

Úroveň konektivity je na vysoké úrovni. Osobně nejradši využívám systém SmartLink, který propojuje infotainment s chytrým telefonem. Díky tomu mohu používat vlastní nastavení navigace, na které jsem zvyklá, poslouchat oblíbenou muziku, podcasty a využívat adresáře pro telefonování přímo na displeji.

IMG_9329
Foto ŠKODA FABIA: zdroj Žena v autě.cz

Infotainment umožňuje vzdálený přístup k online navigačním a informačním službám včetně možnosti vůz spárovat přes mobilní aplikaci MyŠKODA, a auto tak ovládat vzdáleně. Velmi vítaným prvkem je možnost bezdrátového nabíjení telefonu v boxu před řadicí pákou. Tento nabíjecí box také umí zesílit signál pomocí vnější antény.

ŠKODA FABIA je v Česku jako rodinný hatchback ikonou. Vpředu se pohodlně svezou dva dospělí a dozadu se vejdou dvě autosedačky. Prostornost a pohodlí dotváří ve dne panoramatická střecha a v noci pěkné ambientní osvětlení.

FABIA je ve svém segmentu na špičce také z pohledu velikosti zavazadlového prostoru. Kufr se mezigeneračně zvětšil o 50 litrů na celkových 380 litrů. Po sklopení zadních sedadel je pak objem 1 190 litrů.

IMG_9323
Foto ŠKODA FABIA: zdroj Žena v autě.cz

Jedeme

Mnou testovaný benzinový tříválec 1.0 TSI s výkonem 81 kW a šestistupňovým manuálem je na každodenní ježdění ideální model. FABIA je v této motorizaci jako stvořená pro pohodovou, plynulou jízdu, kterou běžní řidiči i řidičky ocení.

FABIA je velmi příjemným autem do městského provozu, neboť se velmi snadno ovládá. Dobře se s ní manévruje v městských uličkách i při parkování. Zároveň s výkonem 110 koní umí jet komfortně a svižně. V zatáčkách FABIA dobře drží stopu. Podvozek a tlumiče maximálně kopírují povrch. Dráhy u převodovky jsou kratší a řazení přesné.

Style_MIB04
Foto: zdroj ŠKODA FABIA

Ani na dálnici jí nechybí dech. Naopak. Adaptivní tempomat funguje skvěle a přispívá ke komfortní jízdě i na dlouhých trasách. Během týdenního testování se hodnota kombinované spotřeby ustálila kolem 6 litrů. V kombinaci s 50litrovou nádrží dostupnou na přání činí dojezd modelu FABIA více než 900 km v režimu WLTP.

FABIA má celou řadu asistentů, které řidičku nebo řidiče neustále doprovázejí a kontrolují, aby byla cesta bezpečná. Mnoho jízdních a asistenčních systémů bylo dosud nabízeno spíše u vozů vyšších tříd. Společně s vyšší torzní tuhostí karoserie tak FABIA přináší vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti včetně až 9 airbagů.

Díky dobrému výhledu z vozu se za volantem cítím bezpečně. A k dobrému pocitu z jízdy přispívá také asistent změny jízdního pruhu, asistent vedení v jízdním pruhu, již zmíněný adaptivní tempomat, dále systém Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů, který dokáže i nouzově brzdit, systém rozpoznávání dopravních značek nebo asistent automatických dálkových světel. Všichni asistenti fungují dobře a neomylně.

Foto-Katerina-Habrunova-17
Foto Katerina Habrunova

FABIA je taková dobrá kamarádka. Dokonce umí za řidičku nebo řidiče i zaparkovat. Nadstandardně je totiž vybavena poloautonomním parkovacím asistentem. Dokáže tak sama zaparkovat kolmo i souběžně. Stačí jen ovládat plyn a brzdu dle pokynů asistenta. A při vyparkovávání případně akusticky upozorní, že je v okolí vozu vozidlo nebo chodec.

IMG_9320
Foto ŠKODA FABIA: zdroj Žena v autě.cz

Hodnotíme

Style_ventilation
zdroj: foto ŠKODA FABIA

Na modelu FABIA se mi líbí její univerzálnost. Díky své překvapivé prostornosti a praktičnosti je sebevědomým hatchbackem ke každodennímu ježdění. Navíc jede naprosto s dobou. Široké možnosti jejího infotainmentu a zároveň špičkové technologie napomáhající bezpečné jízdě plní náročné požadavky řidičů a řidiček, kteří mají jasnou představu o tom, co od svého auta požadují.

Cena ŠKODA FABIA startuje na ceně 339 900 Kč.

Sdílet článek:

Více na webu Škoda Auto

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018