Zdroj: fotobanka automobilky Škoda

Test nejdostupnějšího elektromobilu ŠKODA CITIGOe iV

27. 4. 2020

Malé auto s rozumými rozměry se ve městě hodí. Pokud s ním můžete zaparkovat i v modrých zónách zdarma, je to dvojnásobná výhra. ŠKODA na konci roku uvedla svůj první elektromobil a my ho nyní v klidu konečně otestovali. Představujeme vám čistě elektrické auto ŠKODA CITIGOe iV

IMG_0249
Foto: Sabina Kvášová

Díváme se

ŠKODA CITIGOe iV má sympatický look, který se v zásadě dramaticky neliší od klasického modelu CITIGO. Od jeho „čmoudícího“ sourozence jej odlišuje zaslepená maska chladiče, pronikavé LED světlomety a kola. S délkou 3,6 metru, šířkou 1,6 metru a výškou 1,5 metru dává tušit, že je jako dělaný do drsného života ve velkoměstě, kde vás v městských, rušných uličkách i na přeplněném parkovišti nenechá ve štychu.

IMG_0232
Foto: Sabina Kvášová

Nasedáme

Co potřebujete při cestování po městě? Dobrý výhled, jednoduchou palubní desku s logicky umístěnými ovladači, přesilovaný volant, držák na kávu a samozřejmě také možnost nabíjení mobilu a spárování s reproduktory. V létě je dobrá klimatizace. A v zimě se šikne vyhřívání sedadel a čelního skla. Ano, tak přesně toto ŠKODA CITIGOe iV má. Navíc jde pomocí mobilní aplikace zjistit, kde se přesně auto nachází, monitorovat stav nabíjení, dojezdu nebo v autu předem zatopit.

Použité plasty nejsou měkčené, přesto interiér působí příjemně. Prostor kolem řidičky a spolujezdce je nadmíru velkorysý, sedadla jsou plochá a nepočítají s tím, že by se majitelka vypravovala tímto autem například na dovolenou.

IMG_0234
Foto: Sabina Kvášová

Palubní desku vylepšují použité futuristické motivy a 5″, pravda nedotykový, displej pro ovládání rádia. Citigo-e počítá s tím, že si majitelka zapojí do palubního držáku mobil a bude využívat dat a aplikací v něm. To myslím dává smysl.

Čemu v případě auta do města nerozumím, je startování klíčem. Nechat klíče v kabelce a nastartovat – tomu říkám „customer friendly“ řešení. Nevím, proč není v elektrickém CITIGO bezklíčové zapalování…

Kufr nabízí standardních 250 litrů objemu, pod podlážkou se nachází také kabel s palubní 7,4 kW nabíječkou pro domácí nabíjení ze zástrčky. Po sklopení zadních sedadel se docílí 923 litrů objemu.

IMG_0211
Foto: Sabina Kvášová

Jedeme

Nulové emise a 100% jízda na elektřinu. Jak ŠKODA CITIGOe iV jezdí v reálných podmínkách? Jeho papírové údaje dokládají, že má výkon 80 koní a točivý moment 212 Nm. Jako elektromobil je vybaven akumulátorem s kapacitou 36,8 kWh (výkonem elektromotoru 61 kW).

IMG_0236
Foto: Sabina Kvášová

Ve městě je s tímto 1,24 tuny vážícím drobečkem opravdu zábava, kdekoliv se s ním totiž vejdete, otočíte a manévry v křivolakých uličkách nebo v provozu ve špičce jsou hračka. Díky elektomotoru se s ním dá na semaforech také dobře machrovat, jelikož schopnost rychlé akcelerace je mu vlastní. Je to rychlý a také maximálně tichý drak! To mě během týdenního testování opravdu bavilo. Díky optimálním rozměrům a skvělému výhledu z vozu se s CITIGOe iV krásně parkuje. Navíc má zadní parkovací senzory. Na dálnici naopak přijde vhod asistent pro jízdu v pruzích.

Jak je na tom ŠKODA CITIGOe iV vlastně se spotřebou? K optimalizaci spotřeby jsou na výběr dva eko režimy, které prodlužují dojezd, avšak snižují výkon a řidičský komfort. Režim E sníží výkon elektromotoru na 50 kW, režim E+ dokonce na 40 kW. Dojde k vypnutí klimatizace a plyn už nereaguje tak svižně. Navíc po vyšlápnutí plynu CITIGOe iV rázněji brzdí.

IMG_0241
Foto: Sabina Kvášová

V běžném režimu D jde zvolit jednu ze tří úrovní rekuperace. V režimu „B“ auto silně rekuperuje a de facto není třeba používat brzdu, neboť rekuperace je tak silná, že při sundání nohy z plynu, auto silně brzdí.

Zpočátku jsem si musela na tento režim zvykat, nakonec mě ale vidina prodlouženého dojezdu zlákala do té míry, že jsem eko režimy využívala takřka neustále. No a jaký je tedy reálný dojezd? Výrobce uvádí 252 kilometrů a kombinovanou spotřebu 14,8 kWh/100 km. Já jsem reálný dojezd v tomto režimu naměřila 210 kilometrů (bez zapnuté klimatizace či topení). Pokud jsem měla klimatizaci nebo topení zapnutou byl reálný dojezd kolem 180 kilometrů. To už je slušné číslo!

Hodnotíme

ŠKODA CITIGOe iV jede naproti městskému životu. Mladá generace myslí zeleně, a proto je CITIGOe iV s nulovým emisemi rozhodně vítaným modelem do města. Reálný dojezd kolem 200 kilometrů už slibuje rozumné fungování a pomoc v městské mobilitě. Myslet při koupi vozu také na provozní náklady se vyplatí. Ve srovnání s konvenčními pohony vychází elektromobily ve střednědobém horizontu výhodněji. ŠKODA CITIGOe iV začíná na rozdíl od veškeré své konkurence na ceně 499 900 Kč, což z něj dělá vůbec nejdostupnější nový elektromobil na trhu.

 

Sdílet článek:

Více na webu Škoda Auto

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018