Zdroj: fotobanka automobilky Škoda

Test Škoda Scala 1.6 TDI

11. 11. 2019

Model Škoda Scala už v redakci důvěrně známe. Nejprve k nám zavítala s litrovým benzinovým tříválcem. Ten se osvědčil jako univerzální motor s nízkou spotřebou, který se nebojí ani dálničního tempa. Nyní k nám přijela naftová motorizace s nelehkým úkolem přesvědčit všechny kolem, že diesel ani zdaleka nepatří minulosti.

Foto: Sabina Kvášová

Díváme se

Škoda Scala dostala tvar podobný tomu, jaký měl Rapid Spaceback. Svými rozměry však Scala připomíná Golf. Automobil je dlouhý 4,36 m, široký, 1,79 m a vysoký 1,47 m. Rozvor dosahuje 2,650 m. Golf je tedy o něco kratší a má menší rozvor. Scala má ve srovnání se svým koncernovým bratrancem i větší zavazadlový prostor.

Výrobce se však nepouštěl do žádných designových experimentů. Vnější design přijel s novým designovým jazykem, který by měly dostat všechny nové modely Škoda.

V testované výbavě Style s kompletně LED osvětlením působilo auto celkem luxusním dojmem, který dotvářely dynamické zadní ukazatele směru podobně jako to mají modely Audi. Dveře zavazadlového prostoru testovaného auta měly černou barvu díky pokračujícímu sklu, což oživuje vzhled auta ze zadní strany. Celek pěkně doplňovaly 17palcové disky.

Foto: Sabina Kvášová

Nasedáme

Interiér modelu Škoda Scala je minimálně o třídu jinde než u původního Rapidu. Ve srovnání s ním je na tom Scala výrazně lépe, zejména co se týče šířky. Zásadní změnou jsou také použité materiály. Zpracování interiéru je velmi dobré úrovni.

Centrální dotyková obrazovka infotainmentu je vynikající, reaguje rychle a menu je graficky na vysoké úrovni. Ovládací tlačítka jsou rozmístěna logicky, jen ovládání tempomatu by se mohlo konečně přestěhovat na volant. Nechyběl ani digitální přístrojový displej virtual kokpit. Ergonomie je skvělá, jen ovládání klimatizace ztratilo jednoduchost svého předchůdce.

Škoda Scala disponuje množství asistenčních systémů, které jsou v této kategorii vozidel velmi dobrou vizitkou – asistent dálkových světel Light Assist, boční monitoring Side Assist registruje auta až do vzdálenosti 70 m nebo například Lane Assist pro upozornění na změnu jízdního pruhu.

V druhé řadě sedadel jednoznačně potěší oproti Rapidu více prostoru. Pokud byl Rapid blíže k Fabii, tak Scala se více dotahuje na Octavii. Zavazadlový prostor nabídne 476 litrů a po sklopení zadních opěradel až 1 410 litrů. Pod dnem zavazadlového prostoru je místo na plnohodnotnou rezervu.

Jelikož je to Škoda, nesmí chybět ani deštník ve dveřích řidiče i spolujezdce. Škrabka na led je snad samozřejmostí. Škoda ještě doplnila například nalévací hrdlo na kapalinu do ostřikovačů, které je po vyklopení funkční jako trychtýř. Skvělá drobnost, která potěší.

Jedeme

Testovaná Scala byla vybavena 1,6 litrovým naftovým čtyřválcem. Jde o motor s největším objemem v nabídce. Jeho výkon je 115 koní. Z nuly na 100 km h se dostane za 10,1 sekundy. Přenos výkonu na přední nápravu zajišťuje 6stupňová manuální převodovka. V nabídce je i 7stupňový automat DSG.

Pohonná jednotka v rámci plnění zpřísňujících se emisních norem využívá systém vstřikování AdBlue, redukující emise, které má mimochodem úplně stejné jako benzinová varianta. Nemůžeme tedy napsat, že moderní vznětový agregát má výrazně horší vliv na životní prostředí.

Foto: Sabina Kvášová

Pohonná jednotka vyhoví spíše klidně jezdícím a šetrným řidičkám. Nástup síly přichází s hranicí 1 500 otáček. Do té doby se toho mnoho neděje. Projev tohoto čtyřválce je však mimořádně kultivovaný. Do interiéru proniká minimum vibrací a hluku.

Mimo město není problém se Scalou jezdit se spotřebou 3,5 litru nafty na 100 km. Ve městě si řekne jen o málo více než 5 litrů. Pětilitrovou hranici spotřeba nepřesáhne ani na dálnici. Celkově se mi během týdne dařilo jezdit se spotřebou 4,5 litru nafty na 100 km. Jde o jeden z nejúspornějších motorů na trhu.

Foto: Sabina Kvášová

Jízdními vlastnostmi patří Scala k průměru. Podvozek je, jako ve většině „koncernových“ aut, tužší. Jeho projev však většině řidiček bude vyhovovat. Navíc se velmi dobře hodí k 1,6 litrovému naftovému motoru. Adaptivní tlumiče mají jen dva režimy. Sportovní a normální. Změna pružení při jejich přepnutí je jen minimální.

Hodnotíme

Škoda Scala je více než důstojný nástupce modelu Rapid. Uvnitř je mnohem větší a má modernější technologie. Přes prsty se netřeba dívat ani na nový 1,6 litrový naftový motor, který je živým důkazem toho, že tento druh agregátů ještě neřekl poslední slovo. Je superúsporný a hodí se na delší trasy více než litrový tříválec 1,0 TSI. Cena s danou motorizací začíná s výbavou Ambition na částce 434 900 Kč. Testovaný model ve výbavě Style přijde na 566 300 Kč.

Sdílet článek:

Více na webu Škoda Auto

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018